Google'dan Gmail Labs
Google, Gmail Labs'ı kullanıcılarına sundu. Peki Gmail Labs kullanıcılara neler getiriyor?
Google, çalışanlarını vakitlerinin %20'sini yan projelere ayırmaları konusunda her zaman teşvik etme yoluna gitti. Google'ın gerçekleştirdiği ve kullanıcılarla tanıştırdığı pek çok projenin sonucu ortaya çıkan sayısız servisi bu sayede kullanıcıların eline ulaştı. Aynı şekilde Gmail'in kendisi de 2004 yılının Nisan ayında bu şekilde hizmete sunulmuştu.
Bu projelerin bazıları yeterli olgunluğa ulaştığında Google Labs'da yayınlanıyor. Google Maps ve Google Reader gibi Google'ın dünya genelinde yoğun olarak kullanılan bu servis ve uygulamaları da önce Google Labs'da yer alıyor. Zaten Google da Google Labs hizmeti için 'bizim teknoloji oyun parkımız' sözünü sıkça dile getiriyor.
Şimdi ise Google, Google Labs'ı, yaklaşık 4 yıldır betası kullanılan Gmail'e taşımış bulunuyor. Geçtiğimiz akşam bu yeni özelliğin Gmail'e eklenmesinin ardından Gmail'in ayarlarında Labs şeklinde bir sekmenin geldiği kolayca görülebilir. Her bir proje ya da yeni bir özellik, yanında açıklamalarıyla beraber listeleniyor.
Gmail ile yeni özellikler
Google, her ne kadar Gmail Labs'ın bir kısım özelliklerinin gözden geçirilmesi gerektiğini ifade etse de, tüm Labs özelliklerini pasif duruma getiren URL'yi kullanıcılara sağlamayı da ihmal etmiyor. (http://mail.google.com/mail/?labs=0)
Gmail Labs için, Google'ın tam 13 farklı özelliği söz konusu. Bu özelliklerden bazıları Firefox'un popüler eklentisi olan Greasemonkey ile Gmail'in durumunu değiştiren java scriptlerden oluşuyor.
İlk olarak 'Quick Links'e bir bakalım. Akıllı klasör fikrini içeren Quick Links, kullanıcıların kolayca bookmark edilebilir alanlara yönlendirebiliyor. Bir etikete tıkladıktan ve arama işlemini gerçekleştirdikten sonra, Quick Link alanına kolayca kayıt edilebilen bir URL üretiliyor. Bu, elbette iş akışınıza bağlı olarak Gmail'iniz ile verimliliğinizi göreceli olarak artırmanıza olanak tanıyor. Bu özelliği aktif konuma getirdikten sonra, Quick Links paneli Labels (Etiketler) panelinin hemen altında görünüyor.
Gmail'e farklı simgeler
Bir diğer özellik ise, bir mesajı işaretlemeye yarayan kişiselleştirebilen yeni simgeleri kullanıcıların kullanımına sunan Superstars. Gmail'in bilindik sarı yıldızıyla mail'lerin işaretlenmesi yerine, kullanıcılar renkli yıldızları, ünlem ve soru işaretlerini kullanabiliyor. Bu şekilde istediğiniz simgeleri Gmail hesabınızda kullanarak hesabınızın görselliğini zenginleştirme şansına sahip olabiliyorsunuz.
Superstars, mesajlara farklı simgeler ekleyerek görsellik bazında renkli bir çözüm sunsa da, Gmail'in mevcut sisteminde zaten mesajları sarı yıldızlarla işaretlemenin mümkün olmasından dolayı çok da büyük bir yenilik getirdiği söylenemez.
Bir diğer dikkat çeken özellik ise Email Addict. Bu özellik sayesinde Gmail'de 15 dakika boyunca 'invisible' yani 'görünmez' oluyorsunuz ve dahası bu süre boyunca Gmail'in dışına itiliyorsunuz. Gmail'deki iletişiminizin bu sebepten dolayı tamamen kesilmesinden ötürü siz diğer işlerinizle rahatlıkla ilgilenebiliyorsunuz. Buradaki amaç, vaktinizi sizden çalan Gmail'den kısa süreliğine uzaklaşarak diğer işlerinize dönmenize yardımcı olmak. Eğer Gmail'e bu süre içinde girmek isterseniz, sayfayı tekrar yüklemeniz yeterli.
Gmail ne zaman BETA olmaktan kurtulacak?
Elbette Gmail Labs'ın sunduğu özellikler bunlarla sınırlı değil. Örneğin kullanıcıların Gmail'de sohbet esnasında kendi resimlerini kullanabilmesi ve Gmail kısayollarının kişiselleştirilebilmesi gibi pek çok farklı özellik de Gmail Labs'ın sunduğu opsiyonlardan sadece ikisi. Her özelliğin içerisinde 'geri bildirim gönder' şeklinde bir link de bulunuyor. Bu sayede kullanıcıların bu özelliklerle ilgili öneri ve şikayetleri de Google ekibi tarafından yakından izlenebiliyor.
Sonuç olarak Gmail Labs, pek çok opsiyonu bir araya getirerek kullanıcılara sunmuş. Ancak tüm bunlar bir yana Gmail hesabına sahip olan kullanıcıların ortak bir beklentisi var: O da Gmail'in BETA konumundan 1. sürüme geçmesi...