Google'da veriler tasarımdan daha değerli
Kırmızı köşede tasarım kararlarını rakamlara göre veren Google, mavi köşede tam tersini yapan Apple.
Google, konu şirketin gidişatını belirlemek olduğunda tasarımcılarından çok verileri dikkate alıyor. Grafikler, tablolar ve anket sonuçları Google'ın ürünlerinin karar aşamasında tasarımcıların dediklerinden daha fazla rol oynuyor.
Eski Google tasarım şefi Douglas Bowman kendi blog'unda yaptığı açıklamalardan daha önce burada bahsetmiştik. Google'ın tasarımcılara karşı hiç "arkadaşça" davranmadığını söyleyen Bowman şöyle devam etmişti: "Herhangi bir sayfadaki bir çizginin kaç piksel olacağını belirlemek için ilk önce farklı test sayfaları hazırlayıp bunları kullanıcılara denetip en çok tıklananı ya da içinde en çok zaman geçirileni seçmek zorundaydım. Bu şirketin karar vermesini yavaşlatan ve cesur kararlar vermesini engelleyen bir yöntem."
Google'ın kullanıcı deneyimi ve yeni ürün araştırma müdürü Marissa Mayer'ın açıklamaları ise bunu doğrular nitelikte: "İşimiz sadece matematik. Ürünün nasıl görüneceğini tamamen bu işlemlerin sonucundaki veriler belirliyor."
Google şirketin adımlarını tümüyle verilere ve müşteri geri dönüşlerine bırakarak kendini biraz kısıtlıyor. Google hep "az risk" alıyor. Ama sonuçta Google'ın bugün bir internet devi olmasının altında da tam bu veri odaklı ilerleme tekniği yatıyor.
Tam tersini düşünen devler de var...
Apple gibi kimi şirketler ise test ve müşteri geri dönüşlerini de dikkate alsalar da daha cesur adımlar atarak ilerliyor. Ürünlerine daha müşterilerin istemeyi akıllarına bile getiremeyecekleri işlevleri ürünlerine ekleyerek başarıyı hedefliyorlar. Öyle ki kimi zaman müşteri geri dönüşlerine kulak asmadıkları da oluyor.
Bir tasarım şirketinin yönetim kurulu üyesi John Seely Brown'a ise müşterilerin kimi zaman ne istediklerini bilmediklerine dikkati çekiyor: "Kimi zaman onları dinlemek oldukça tehlikeli olabilir".
Bu tartışma öyle kolay sonlanacak gibi değil. Sonuçta iki tarafta da başarılı şirketler var. Bowman Google'dan ayrıldığı için mutlu mudur bilmiyoruz ama Twitter'da da işlerin iyi gittiği bir gerçek.
Şimdi söz sırası sizde: Forumumuzda ya da yorum bölümümüzde siz de fikrinizi paylaşın: Tasarım mı, rakamlar mı?