Firefox Yükselen Geliri İle Kullanıcı Kaybediyor

Mozilla için tarayıcı cephesinden bir iyi, bir de kötü bir haber var!

Firefox, yaptığı anlaşma ile yıllık gelirini %8 yükselterek 2017 yılında 562 milyon dolara çıkarttı. Firefox'un bu başarısı, internet ve gizliliği için iyi bir haber olabilir ancak bu tabloda Mozilla için kötü bir haber de var.

Mozilla'nın 2017 geliri %8 yükselişle 562 milyon dolara ulaştı.Grafik: Stephen Shankland/CNET

Google ile arasında yaptığı "varsayılan arama motoru" anlaşmasını yenileyen Mozilla, bu sayede gelirini daha da arttırarak rahat bir nefes almış oldu. Kâr amacı gütmeyen bir kuruluş olan Mozilla, Firefox gibi birçok ürününde gizliliği ön planda tutuyor ve bunu bağışlar ve anlaşmalarla sağlamaya çalışıyor.

Veri gizliliğin gittikçe hassaslaşan bir konu olduğu günümüzde veri gizliliği hakkında yaptığı atılımlarla dikkat çeken vakfın baş operasyonel görevlisi Denelle Dixon, gelişme hakkındaki düşüncelerini "Gizlilik ve güvenliği geniş kitlelere ulaştırıyoruz. Bu konuda bilgilendirici ve anlayış oluşturan eylemlerde bulunabilmeyi seviyoruz" cümleleri ile belirtiyor. Mozilla'nın tek hizmeti popüler internet tarayıcısı değil. Mozilla, diğer hizmetlerine 2019 yılında daha fazla ağırlık vermeye odaklanmak istiyor.

Bu konudaki tek kötü haber ise Firefox'un bu gelişmeler yaşanırken hâlâ kullanıcı kaybediyor olması. Geçtiğimiz yıl kullanıcı sayısında 300 milyondan 277 milyona sert bir düşüş kaydeden tarayıcı, Mozilla'nın kendi VPN servisini, parola yönetimi için sunduğu yazılımı Lockbox'ı ve bir veri sızıntısından etkilenip etkilenmediğiniz konusunda sizi bilgilendirebilen Firefox Monitor'ü sunmasının en iyi yolu olma özelliğini taşıyor.

Firefox Google'ın Chrome tarayıcısını ve Apple'ın Safari tarayıcısını geriden takip etmeyi sürdürüyor. Kullanım oranı %6'dan %5'e düşen tarayıcıya karşın Chrome %62 ezici üstünlükle liderliğini korurken Safari ise %15 ile ikinci sırada yer alıyor. Firefox, Mozilla'nın amacı gereği piyasayı domine etmesi beklenen bir taryıcı değil ancak veri gizliliğinin belki de en önemli temsilcisi olan tarayıcının özellikle veri gizliliği tartışmalarının yoğun olarak yaşandığı bu günlerde kullanıcı kaybediyor olması kafa karışıklığı yaratan bir durum.

Dixon'a göre yükselen gelirin sebebi Google anlaşmasının yanı sıra ABD dışında yükselen gelirler. Dixon, Mozilla ile Verizon arasındaki dava hakkında konuşmayı da reddetti.

Facebook hakkında da harekete geçen vakıf, Facebook'un Firefox kullanıcılarını internette takip etmesini engelleyen bir resmi eklenti de sunuyor. Bunun yanı sıra Mozilla Firefox, Facebook platformuna reklam vermeyi de sona erdirdi. Ancak Mozilla'nın anlaşmasını yenilediği partneri olan Google da veri gizliliği konusunda eleştirilerin odağı olan bir başka şirket olma özelliğini koruyor.

Gelirleri ile birlikte giderleri de yükselen vakfın başındaki isim olan Mitchell Baker'ın geliri ise 2.3 milyon dolar oldu. Vakfın toplam gideri ise 422 milyon dolar seviyesinde.

Mozilla, Firefox dışındaki girişimlerini de genişletmeyi planlıyor, ancak bu hamle, ağırbaşlı bir gidişatla ilerleyecek gibi görünüyor. Bir yer imi servisi olan Pocket'i 2017 yılında satın alan Mozilla, Firefox ile entergrasyonunu sağladığı servisi sponsorlu içerik ve reklamlarla desteklemesi ile eleştiri toplamıştı. Mozilla, Pocket'in reklamsız olarak kullanılması için bir ücretli üyelik tarifesi uyguluyor.

Konu hakkında yorum yapan Dixon, "Sürekli olarak satın alma ve işbirliği seçeneklerimizi değerlendiriyoruz. Pocket'in son satın almamız olmadığını umduğumu söyleyebilirim" ifadelerini kullandı.

Sonraki Haber

Forum