FIFA 23 İncelemesi
Son kez FIFA isminin kullanıldığı futbol oyunu FIFA 23, kesinlikle EA'nın bugüne kadar yaptığı en sürükleyici spor oyunu olmuş.
Her şey 1993 yılında SEGA Mega Drive'daki FIFA International Soccer ile başladı. Oyuncular Roblox'tan fırlamış gibiydi, top gerçekte dairesel bir şekilde bile değildi. Animasyonları hiç sormayın bile. Bu kulağa korkunç gelebilir, ancak oyun inovasyonunda dönüm noktası niteliğinde bir çağın açılışıydı. Yıllar boyunca FIFA serisine tarihi eklemeler yapıldı. Yüzlerce takım resmi olarak lisanslandı, binlerce oyuncu ve menajerin yüz taraması yapıldı. Eskiden yalnızca bölünmüş ekranlı, çevrimdışı bir deneyim olan oyun artık Ultimate Team, VOLTA Football, Pro Clubs, Create A Club, Kick-Off, Seasons ve Kariyer Modu için çok sayıda seçenek içeriyor.
Oynanış her zamankinden daha gerçekçi
FIFA 23 olabildiğince gerçekçi. Oyuncuların benzersiz koşu stilleri
ve tam olarak profillerine göre hazırlanmış şut hareketleri var.
Binlerce yeni animasyondan oluşan bir portföy, her şeyin daha doğal
ve daha az tahmin edilebilir görünmesini sağlıyor. Geçen yılın
HyperMotion teknolojisinin en son sürümünü kullanan FIFA 23, bir
arcade deneyiminden çok artık bir simülatöre daha yakın
hissettiriyor. Oyunun temposu da daha gerçekçi ve dengeli. Orta
saha çizgisinde geniş bir pozisyondan rakip kaleye doğru ilerlemek
normalden daha uzun bir koşu gibi hissettiriyor ve hızlanma
değişiklikleri nedeniyle, artık sıradan savunma oyuncuları bile
hızlı forvetlerle başa çıkabiliyor.
Daha yavaş hücumcu orta saha oyuncuları top üzerindeki çeviklikleriyle oyunu daha fazla etkileyebilir. Hız açısından bakıldığında her şey daha dengeli görünüyor. Neyse ki uzun şutların gol olması daha zor ve yakın mesafe çabaları makul başarı oranlarına sahip. Kaleciler daha yetenekli görünüyor, ancak artık erken şut çekerek aldatılabiliyor veya diğer oyuncular tarafından görüşleri engellenebiliyor. Bu da onları yapay zeka kontrollü bir yardımcıdan ziyade maçın daha aktif bir parçası gibi hissettiriyor.
Beğenmediğim detaylar da yok değil
Yeni güç atışı son derece etkili, ancak kurması biraz zaman aldığı
için uygulaması zor. Buna rağmen, animasyon sırasında kameranın
yakınlaştırılmasını ise biraz dikkat dağıtıcı buldum. Bana çok
yapmacık hissettirdi. Özellikle orta sahada kısa paslar önceki
oyunlarda olduğu kadar akıcı değil. Topa sahip olmak için vücut
pozisyonunuzu ve ilk dokunuşunuzu normalden çok daha fazla
düşünmeniz gerekiyor. Hatlarınızı temizlemeye çalışırken pas
spamları kaosa neden oluyor. Ayrıca pres açısından bakıldığında da,
oyuncular sık sık çarpışıyor ve top hızla yön değiştiriyor.
Kariyer Modunda NBA 2K esintileri
Kariyer modundaki basit değişiklikler benim de içinde olduğum
online’ı tercih etmeyen oyunseverler arasında gerçekten yankı
uyandıracak. Oyuncu kariyeri, daha fazla arka plan, rol yapma ve
sosyal medya entegrasyonu ile NBA 2K'daki uber-popüler MyCareer
modunun tonlarına sahip olduğunu belirtebilirim. Oyuncu kişiliği,
oyuncunuzun niteliklerini kendi karakter türü aracılığıyla
özelleştirmenizi sağlayan yeni bir özellik. Nitelikler Maverick,
Virtuoso ve Heartbeat olarak atanabiliyor. Örneğin bir Maverick,
tek başına gole gidebilirken, bir Heartbeat'in takım arkadaşını
hazırlayacak pası bulma olasılığı daha yüksek oluyor. Bu,
sakatlanan bir takım arkadaşını ziyaret etmek veya yeni bir araba
satın almak gibi saha dışı eylemlere bağlı ve geçen yıla göre
sağlam bir ilerleme gibi hissettirse de, aslında hala NBA 2K tarzı
bir kariyer yolunun cazibesinden yoksun.
Daha fazla futbol şovu
Transfer deneyimine, bir transfer analistinin eklenmesiyle gerçekçi
bir dokunuş katılmış. Bu geçmişe dönük olsa da, size oyuncu
değerleri hakkında daha fazla bilgi, transfer stratejisini nasıl
geliştireceğinize dair ipuçları veriyor ve her hamlede
öğrendikleriyle size para kazandırabiliyor. Kritik ve önemli
imzalar personeliniz tarafından antrenman sahasında karşılanırken
en büyük satışlarınız da bir veda sinematiğiyle sunuluyor. Maç günü
sinematikleri serinin en yüksek seviyesinde. Bazı maçlarda, her iki
menajerin de önceki sonuçları kutladığı ve başlama vuruşu için
heyecan yarattığı bir maç öncesi şov da izlenebiliyor.
Ayrıca köşe vuruşları, gol vuruşları ve gol kutlamaları için artık daha fazla kamera açısı var ve hepsi hoş dokunuşlar. Maç özetlerindeki yeni "kaleye olan mesafe" ve "beklenen gol" bindirmeleri de akıllıca eklemeler olmuş. Hem oyuncu hem de menajer Kariyer modları artık tam bir maçın küçük bölümlerini oynamanıza izin veren "Oynanabilir Önemli Noktalar" da sunuyor. Bu tüm maç boyunca oynamak istemediğinizde oyun üzerinde bir etkiye sahip olmanızı sağlayan büyük bir zaman tasarrufu olmuş.
Ultimate Team'den para kazanmada değişiklik
Birçok Ultimate Team oyuncusu için sıkıntı yaratan nokta her zaman
para kazanma olmuştur. FIFA puan fiyatlandırması, bazı kademelerin
eşleşen bir fiyat artışıyla daha fazla puan içermesine izin verecek
şekilde değiştirilmiş. Örneğin, FIFA 22'deki en yüksek ikinci
kademe 39,99$ karşılığında 4.600 puandı. Bu fiyat 49,99$
karşılığında 5.900 puan olarak değiştirilmiş. Daha düşük
kademelerden ikisi de iptal edilmiş. Yani FIFA 23'te artık daha az
ucuz seçenek var denebilir.
Sonuç
FIFA 23, serideki en gerçekçi futbol simülatörü olarak tarihe
geçiyor ve HyperMotion teknolojisinin giderek daha etkileyici hale
gelmesiyle EA SPORTS FC için gelecek parlak görünüyor. İşleri
kolaylaştırmak için elbette hala bazı oynanış ince ayarlarına
ihtiyaç var ve Ultimate Team'deki SBC değişikliğinin de hoş
karşılanmayacağına eminim. Ancak bu detaylar bile FIFA’nın oynaması
eğlenceli bir oyun olduğu gerçeğini değiştirmiyor.
80
Geliştirici:
EA Vancouer
Yayıncı:
EA Sports
Platform:
Xbox Series
S/X, Xbox One, PC, PS5, PS4, Switch
Tür:
Spor
Web:
www.ea.com/games/fifa/