Facebook için yolun sonu mu?
Facebook'a "para her şey değildir" dersini acı bir biçimde veren bu site, dengeleri değiştirecek!
Geçmişte pek çok büyük şirket satın almasına şahit olduk. YouTube'un henüz isminin ayrı olarak, You Tube şeklinde yazıldığı dönemde, kuruluşundan sadece kısa bir süre sonra Google tarafından 4 milyar dolara satın alınması, teknoloji dünyasında büyük bir "sektör" açtı. Genç girişimcilerin, iyi bir fikir ve başarılı bir uygulama ile ortaya çıkıp dikkat çektikten sonra şirketlerini teknoloji devlerine satarak kısa yoldan milyar dolarlar kazanma amacı kısa sürede piyasada geçerli bir iş kolu haline geldi.
Genç üniversite öğrencilerinin kurdukları şirketi kısa süre sonra milyar dolarlara büyük firmalara satma planı, Silikon Vadisi'nde geçerli bir iş dalı olarak kabul görmeye başladı. Her şirket milyar dolara satılmasa da on milyonlarca dolarlık bir satış bile, hayatları boyunca maaşla çalışsalar o kadar parayı toplayamayacak olan genç üniversite öğrencilerinin hayata başlamak için harika bir kapital bulma yöntemi haline geldi.
Ama bu süreçte, bir firma alışılmışın dışına çıkarak büyük ilgi topladı. Tamamen üniversite öğrencilerinin katılımıyla kurulan Snapchat isimli foto-sohbet servisi kısa sürede büyük başarı toplayınca Facebook şirketi satın almak için 3 milyar dolar teklif etti. Ancak şirketin CEO'su teklifi elinin tersiyle itti. Bu hareket elbette, Silikon Vadisi'nde bir gün Facebook'tan milyar dolarlık teklif almayı hayal eden çok sayıda girişimciyi şok etti. Aynı zamanda Facebook da, para ile her şeyi başaramayacağını ilk kez tecrübe etmiş oldu. Çünkü Silikon Vadisi uzun zamandır sadece Facebook, Google, Microsoft, Yahoo veya Apple gibi dev firmalar tarafından satın alınma hayali ile kurulmuş minik start-up'lar ile dolu.
Devamı, bir sonraki sayfada...
10 milyar varken, neden sadece 3 milyar dolar?
Snapchat'ın sahibi kendi şirketlerine güvendiklerini ve kısa süre sonra çok daha fazla kullanıcıya sahip olacaklarını, böylece değerlerinin daha da artacağına dair inancının tam olduğunu dile getiriyor. 3 milyar yerine neden 6 veya 10 milyar dolar kazanmayalım ki diye düşünen bir CEO olduğu açık. Oysa Snapchat bir "öğrenci" şirketi olduğu için şu anda tek kuruş para kazanmıyor ve buna rağmen 3 milyar dolarlık teklifi geri çevirebiliyor. Bu gelişme, aslında piyasadaki bir değişimin de işareti olabilir.
Snapchat'in sahibi, Facebook'un belki de artık sona yaklaştığının farkında ve şu sırlar onun tahtına oturacak yeni "sosyal ağ fenomeni" şirketin ortaya çıkma zamanı. Bu pekala Snapchat de olabilir ve üç miyar dolarlık bir kazanç yerine 100 milyar dolarlık bir değere ulaşabilir.
Yeni start-up şirketler elbette Facebook'unki gibi dev ve çekici ofislere sahip değil, genç çalışanları kendilerine çekmek için Facebook kadar şanslı da değiller ancak internette hiçbir alışkanlığın sonsuza kadar sürmeyeceğinin farkında olabilirler. Daha önce de tahtın sahibi olan Myspace veya benzer sosyal ağların liderliklerini uzun süre devam ettiremediklerini hatırlarsak, sosyal ağların sadece bir jenerasyona hitap ettiğini ve arkadan gelen yeni jenerasyonla misyonlarını tamamladıklarını düşünebiliriz.
Bu savın önemli bir destekleyicisi de yeni yeni ergenlik çağına girip bilinçli şekilde bilgisayar ve internet kullanmaya başlayan gençlerin Facebook'u çok "yaşlı" buldukları konusundaki şikayetleri. Facebook'ta çok fazla sayıda yetişkin ve "yaşlı" insan olduğunu, onların arasında kendilerini özgür hissetmediklerini anlatan gençler, Afrika'da kendilerine yaşam alanı sunan sulak topraklar ararken Serengeti'de göç eden büyük sürüler gibi Facebook'tan, Instagram veya WhatsApp'a göç ediyorlar.
Devamı, bir sonraki sayfada...
Facebook'un sonu mu geliyor?
Facebook elbette 18 yaşından küçük çocukların hesap açmasına izin vermiyor ancak herkes biliyor ki, bunu engellemenin bir yolu yok. Facebook'un kullanıcılarının büyük bölümünü çok genç kullanıcılar oluşturuyor. Ancak yapılan araştırmalar, 18-29 yaş aralığındaki gençlerin artık Facebook'ta daha az zaman geçirdiğini gösteriyor. Elbette resmi olarak varlığı kabul edilmeyen 18 yaş altı kullanıcılar da hızla Snapchat gibi, incikli boncuklu, alacalı, bulacalı, hızla kullanılan ve kullanmak için derin entelektüel birikim gerektirmeyen uygulamalara kaçıyor. Zira Snapchat de, birleştirilen fotoğraflarla oluşturulan yeni görsellerin sadece "10 saniye" boyunca izlenebildiği, ardından görselin sunucudan silindiği, arkada hiçbir delil bırakmayan çılgın bir fotoğraf paylaşma deliliğine hizmet ederek gençleri çok eğlendiriyor.
Facebook elbette boş bir şirket değil. Yöneticilerinin de çok zeki olduğuna şüphe yok. Facebook, Myspace gibi bir sonla karşılaşmamak için elinden geleni yapıyor ve ileride onun tahtına oturabilecek Instagram gibi servisleri henüz büyük tehlike haline gelmeden satın alıyor.
Ancak bu sefer Snapchat'in sahibi bu oyuna gelmedi ve Instagram'in sahibi gibi servisini Facebook'a satmayarak büyük bir kumar oynadı. İşte bu baş kaldırma, şimdi Silikon Vadisi'nde çok konuşuluyor. Facebook gerçekten sona yaklaşmış olabilir mi?