Elektrikli ve hibrit araçların artması, hem cebimiz hem de çevremiz için ilk meyvelerini veriyor
Yeni bir araştırma raporu, elektrikli araçların giderek daha fazla artması ile birlikte hem cebimizin, hem de çevrenin rahat bir nefes almaya başladığını ortaya koydu.
ABD Çevre Koruma Ajansı (EPA), 2022 model yılı araçlara ilişkin verileri içeren Otomotiv Trendleri Raporunu yayınladı. Rapordaki verilere göre yıla iyi bir kapanış yapıldığı söylenebilir. Rapor, rekor düzeyde düşük karbon emisyonları, rekor düzeyde yakıt ekonomisi ve neredeyse on yıldır yıllık bazda görülen en büyük gelişmeyi gösteriyor.
EPA, MY2022 için tüm yeni araçlar için gerçek dünyadaki ortalama CO2 emisyonlarının 10 g/mil düşerek 337 g/mil’e indiğini, bunun şimdiye kadar ölçtüğü en düşük ortalama olduğunu belirtiyor. Benzer bir şekilde, gerçek dünyadaki yakıt ekonomisi MY2022 için 0,6 mpg artarak 26 mpg’ye yükseldi ve bu da rekor bir seviye olmasının yanı sıra dokuz yıl boyunca hem CO2 hem de mpg için yıllık bazda en büyük tek iyileşme olarak dikkat çekiyor.
Yine de bu azalma bu yıla özel değil. Arada bazı yıllarda durum pek iyi olmasa da, EPA’nın verileri 2004’ten bu yana ABD yolcu filosu emisyonlarının yüzde 27 veya 123 g/mil oranında azaldığını gösteriyor. Aynı zamanda ortalama yakıt ekonomisi de yüzde 35, yani 6,7 mpg arttı. Belki daha da iyi bir şekilde, EPA, ön verilerinin MY2023 için karbon emisyonlarında daha da büyük düşüşler ve yakıt verimliliğinde daha büyük artışlar gösterdiğini belirtiyor.
Rapor, hafif binek araçları sedan/vagon, otomobil SUV (ya da crossover), kamyon SUV, kamyonet ve minivan/kamyonet olmak üzere beş gruba ayırıyor. MY2022’de bu beş kategoriden dördü, EPA’nın bu verileri takip etmeye başlamasından bu yana en verimli oldukları döneme ulaştı. Sedan ve vagonların emisyonları MY2022 için 11 g/mil azaldı. Otomobil SUV’lar aynı model yılı için emisyonlarını 27 g/mil oranında azalttı. Kamyonetler 18 g/mil oranında bir düşüş kaydetti ve kamyon SUV’lar 4 g/mil oranında iyileşme kaydetti. Ancak minivanlar pek iyi bir konumda değil. MY2022’de üretilen yeni araçların yalnızca yüzde 3'ünü oluşturan bu kategoride satılan araçların çok azalmasının yanı sıra, ortalama emisyonları da 17 g/mil oranında arttı.
EPA raporu aynı zamanda her OEM için son birkaç yıldaki eğilimleri de hesaplıyor ve bu sayede hangilerinin daha iyiye ve hangilerinin daha kötüye gittiği görülebiliyor. Yeni Kore araçları, filo ortalama verimliliğinde (29,1 mpg) ve karbon emisyonlarında (302 g/mil) ilk sırada yer alıyor. Elbette Tesla ve Rivian gibi herhangi bir içten yanmalı motor satmayan markaların filo emisyonları 0 g/mil olsa da, aynı yarışta olmadıkları rahatlıkla söylenebilir. Ayrıca Kia, 2017-2022’de büyük kazanımlar göstererek, aynı zaman diliminde daha fazla kirlenen ve verim kaybeden Honda’nın ardından üçüncü sırada yer aldı.
Toyota, karbon emisyonlarını 32 g/mil azaltarak ve yakıt verimliliğini 25,3 mpg’den 27,8 mpg’ye çıkararak zaman içinde en büyük gelişmeyi gösterdi.