Elektrikli otomobillerin kaderini değiştirecek pil devrimi

Geliştirilen yeni bir batarya, daha fazla enerji tutuyor ve böylece elektrikli otomobillerde şarj sorununu sonlandırmayı amaçlıyor.

Yeni bir rapora göre Profesör Neeraj Sharma önderliğindeki bir bilim insanı topluluğu, şarj döngülerinden sonra kapasite kaybetmeyen yeni bir pil türü geliştirdiklerini iddia ediyor. Pozitif elektrot malzemesi, elektrikili arabaların şu anda karşılaştığı en büyük sorunlardan biri olan sürekli azalan kullanım ömrü ve ardından pahalı ve ekolojik olarak zarar veren değiştirme işlemlerinden muzdarip olmayan yeni elektrikli araba pillerinin yolunu açabilir.

Elektrikli arabalar sadece birkaç yıl içinde uzun bir yol kat etti, ancak batarya teknolojisi sınırlı kalmaya devam ediyor. Lityum-iyon bataryalar ağır, pahalı, nispeten kısa ömürlü ve  gereken menzili sunmuyor. Eğer dünya elektrikli otomobilleri benimseyecekse, batarya ömürlerinin artması ve maliyetlerin düşmesi gerekiyor.

İşte tam da bunu yapabilecek yeni bir teknoloji olan katı hal bataryaları (SSB'ler) bu noktada devreye giriyor. Lityum-iyon piller, şarj ve deşarj sırasında yüklü iyonların akışını kolaylaştırmak için sıvı bir elektrolite ihtiyaç duyarken, katı hal pilleri tamamen katı malzemelerden yapılıyor. Bu piller daha hızlı şarj olabilir, içerikleri dökülürse güvenlik riski oluşturmaz ve sıvı muadillerinden daha fazla enerji depolayabilir. Ancak şu anda lityum iyonları içinden geçerken elektrotlarda meydana gelen hasarla sınırlı durumda. Bunun nedeni, elektrotların yapıları değiştikçe iyon hareketiyle genişlemesi ve küçülmesi olurken, SSB'lerin uygulanabilir hale gelmesi için bu hareketi durduracak bir yola ihtiyacı olduğu belirtiliyor.

Araştırma ekibi, elektrot hasarını önleyen inanılmaz bir stabiliteye sahip yeni bir SSB malzemesi türünü incelemiş. Bu malzeme; iyonlar, içinden çıktığında veya içine girdiğinde aynı hacme sahip kalabilmesi açısından önemli. Böylece pil, malzemede düzenli bir bozulma olmadan tekrar tekrar kullanılabilir, teknik olarak süresiz olarak şarj edilebilir ve boşaltılabilir.

Ekip bunu test etmiş ve 400 şarj/deşarj döngüsü boyunca hiçbir bozulma tespit etmemiş -ki bu kesinlikle lityum iyon pillerle elde edemeyeceğiniz bir şey. Yeni teknoloji henüz tam olarak mükemmel durumda değil, ancak ekip bunu başarma yolunda olduklarına inanıyor. Ekibe göre, bu batarya sadece 5 dakikada şarj olan ve mevcut bataryalardan daha yüksek kapasiteye sahip bir elektrikli araç anlamına gelebilir ve elektrikli araçların geleceğine yön verebilir.

Sonraki Haber

Forum