Elektrikli araçlarda kötümser hava tersine dönüyor
Gartner, yayınladığı yeni bir raporda elektrikli araç piyasasına hakim olan kötümser havanın tersine dönmeye başladığını otaya koydu. İşte son veriler...
Yeni bir rapor yayınlayan analiz firması Gartner, önümüzdeki yılın sonuna kadar yollarda otomobiller, otobüsler, minibüsler ve ağır kamyonlar dahil olmak üzere yaklaşık 85 milyon elektrikli araç olacağını tahmin ediyor. Firma, EV’leri akülü elektrikli araçlar (BEV’ler) ve fişe takılan hibrit elektrikli araçlar (PHEV’ler) olarak iki gruba ayırıyor.
Rapora göre 2025 yılının sonuna kadar, bu yıla göre %35 artışla 62 milyon BEV üretilecek ve bu yıla göre %28 artışla 23 milyon PHEV üretilecek.
Bazı kaynaklarda Çin, en büyük emisyon kaynaklarından biri olarak belirtiliyor. Ancak Çin, büyük bir emisyon kaynağı olmasına rağmen, EV sahipliği alanında da dünyanın geri kalanının toplamını gölgede bırakıyor. Gartner, bu durumun sadece 2025 boyunca değil, önümüzdeki on yıl boyunca da devam edeceğini tahmin ediyor.
İstikrarlı artış
Ayrıca Gartner, Avrupa ve Kuzey Amerika’da EV’lere olan talebin istikrarlı bir şekilde artacağını söylüyor. Rapor, 2025 yılının sonuna kadar Çin yollarında 49 milyon EV, Avrupa yollarında 20,6 milyon EV ve Kuzey Amerika yollarında 10,4 milyon EV olacağını öngörüyor.
EV’ler söz konusu olduğunda en büyük soru işaretlerinden biri olan batarya sorununun da 2030’a kadar çözüleceği tahmin ediliyor. Gartner, otomobil üreticilerinin ham madde kıtlığı riskini azaltmak için EV’lerden gelen pillerin %95’inin geri dönüştürülmesini sağlayacağını öngörüyor. Şirket, sahip oldukları yoğun nadir element oranından dolayı bataryaların geri dönüşümünün üreticiler için giderek daha çekici hale geleceğini ve doğal kaynakların çıkarılma ihtiyacını azaltacağını söylüyor.
Gartner tarafından yayınlanan sayılar muhtemelen Çin araçlarına uygulanan ekstra vergilerin Kuzey Amerika ve Avrupa'da EV’lerin kullanımı üzerindeki etkilerini de hesaba katıyor. Bu vergilerin savunucuları, Çin hükümetinden sübvansiyon alan Çinli üreticilere karşı rekabet etme şansı vermek için yerli otomobil üreticilerine ihtiyaç duyulduğunu söylüyor. Ancak bu vergiler, tüketicilere daha yüksek maliyetlerin yansıtılması ve EV’lerin benimsenmesinin yavaşlatılması anlamına da gelebilir.