Elektrikli araçların çarpışma testleri nasıl yapılıyor?

Elektrikli araçların çarpışma testlerinin nasıl yapıldığını hiç merak ettiniz mi? Bu testlerini geleneksel araç testlerinden farklı olup olmadığını inceledik...

Elektrikli araçlar, pek çok farklı özelliklere sahip olabilir. Peki ama çarpma testlerinin nasıl yapıldığını hiç düşündünüz mü?

ABD’de araç güvenliğinin en tanınmış değerlendiricisi olan Karayolu Güvenliği Sigorta Enstitüsü, yakın zamanda, 4 tona kadar çıkan araçların çarpma testlerini yapmayı amaçladığı tesisini yeniledi. Bu, 1.800 kilogramlık ortalama yeni araç ağırlığının çok üzerinde gibi görünebilir. Ancak 4 ton ağırlığı, bir elektrikli Hummer veya 2023 baharında gelecek olan muhtemelen daha ağır elektrikli Hummer SUV'u test etmek için anca yeterli olacak.

Nispeten hafif olan Volvo EX90 bile 2.800kg, Mercedes EQS 2.700kg ve Tesla Model S sedan 2.200kg ağırlığına ulaşabiliyor.

Tüm bu ağırlık, bir çarpışma sırasında etrafınızı sarıyorsa iyi bir gelişme olabilir. Daha ağır araçlar, daha hafif araçları itme eğilimindedir ve daha ağır aracın yolcularına daha az enerji aktarılır. Ve EV'lerin ek ağırlıkları daha aşağıda olduğu için, devrilmelerini zorlaştıran alçak bir ağırlık merkezi sağlar.

En çok satan elektrikli otomobiller, IIHS güvenlik derecelendirmelerinde oldukça etkileyici bir erken dönem rekorunun keyfini çıkarıyor: Tesla Model 3 ve Model Y, Hyundai Ioniq5 ve Kia EV6 gibi araçlar, En İyi Güvenlik Seçimi + derecesine sahip. Ford Mustang Mach-E ise, kısmen vasat standart farları sebebiyle standart bir En İyi Güvenlik Seçimi derecesini alıyor.

Elektrikli araçlarda çarpışma testleri nasıl yapılıyor?

IIHS, yukarıdaki videoda da görebileceğiniz gibi, elektrikli araçları geleneksel araçlarla aynı çarpışma testlerine tabi tutuyor. Yani, tam önden çarpışma, çeşitli üst üste çarpışmalar, tavan bütünlüğü testleri uygulanıyor ve bunların tümü, bir arabanın yolcuları her senaryoda ne kadar iyi koruduğuna göre değerlendiriliyor. Test ettiği tüm araçlarda olduğu gibi, bir EV için maksimum çarpışma hızı 65kmph ile sınırlı.

IIHS, elektrikli araçlardaki sürücüler ve yolcularla ilgili yaralanma vakalarının, 2011'den 2019'a kadar geleneksel araç yolcularında görülenden %40'ın üzerinde daha düşük olduğunu söylüyor. Bu, hibrit araçlarla ilgili HLDI verilerine benzer bir eğilim gösteriyor. Daha fazla ağırlığın yanı sıra, elektrikli araçlar genellikle daha modern ve ileri teknolojiye sahip olduğundan, genellikle en son çarpışma önleme ve hayatta kalma teknolojilerine sahip olma eğiliminde de oluyorlar.

Kuruluş çarpışma testinden geçmesinin ardından yeni nesil bir EV'nin asla alev almadığını veya termal kaçak yaşamadığını söylüyor. 2009'dan 2014'e kadar olan ölümcül araba kazalarındaki araç yangınları üzerine yaptığı araştırma ise, geleneksel ve elektrikli araçlar arasında benzer bir oran buldu.

Sonraki Haber

Forum