DirectX 11: Onunla geleceğe oynuyorsunuz
CHIP Online DirectX 11 etrafındaki oyunları, ekran kartlarını ve benchmark'ları bir araya getirdi.
DirectX 11 çıktı. Hem Windows 7 hem de Windows Vista bu yeni arabirimi destekliyor; uygun ekran kartları da çoktandır mevcut. Dolayısıyla grafik trenin nereye doğru ilerlediğini gösterme vakti geldi.
Windows 7'nin yayımlanmasıyla birlikte Microsoft, DirectX arayüzünde birçok yenilik yaptı. Yazılım programlama arabiriminin 11. sürümü selefine göre bazı belirleyici yenilikler sunuyor.
CPU'ya yardım geliyor
Ekran kartı pazarındaki en ilgi çekici gelişmelerden biri yine
DirectX 11'de gerçekleşiyor. Artık güçlü ekran kartları grafikle
alakası olmayan içeriklerin hesaplanmasında da kullanılabilecek.
Nvidia bu prensibi CUDA ile çoktan gösterdi. Microsoft, DirectX 11
destekli tüm ekran kartlarında bulunan bu teknolojiye
Compute-Shader ismini veriyor güncel DirectX paketine dahil
ediyor.
Oyunlarda iyileştirmeler
Bir diğer özelliğin ismi Tessalation (parçalama). Buradaki prensip
kaba üçgenimsi cisimlerin daha ufak parçalara ayrılması oluyor.
Böylece bilgisayar oyunlarındaki karakterler çok daha çekici
gözüküyor ve deri veya kıyafet gibi ince detaylar daha gerçekçi
gözüküyor. Multi-Threading (paralel işleme) mantığı ise daha fazla
performans ötelemesi sağlıyor: Bu teknik, bir görevin içindeki
birden çok çalıştırma parçacığının aynı anda işlenmesi anlamına
geliyor. Şimdiye kadar bu teknik CPU'larda kullanılagelmiş olsa da
artık Direct3D 11 ile ekran kartları da bundan faydalanabilecek.
DirectX 11 hakkında diğer teknik detayları ve temel bilgileri
bu makalemizde
bulabilirsiniz.
İlerleyen sayfalarda en iyi DirectX 11 ekran kartlarını, yeni DirectX oyunlarını ve güncelleme ile yeni programlama arabiriminin özelliklerini kullanabilen başlıkları tanıtıyoruz.
DirectX 11: Tüm teknik yenilikler mercek altında
Donanım: Bu kartlar DirectX 11 dilinde konuşuyor
Gerçi eski DirectX 10 ekran kartları da yeni arabirimin bazı komutlarını kullanabiliyor; fakat şu an için en yüksek performansı ve kaliteyi sadece AMD'nin yeni nesil ekran kartlarıyla yakalayabiliyorsunuz.
Büyük GPU üreticilerinden henüz sadece biri DirectX 11'e yükseltme yaptı. Nvidia GF 100 Fermi ismindeki yonga üzerinde çalışıyor ve yüksek bir ihtimalle ancak 2010'da yeni ekran kartları çıkarabilecek. AMD'nin farklı seviyelere hitap eden ekran kartları ise çoktandır raflarda yerini aldı. Sizlere, tavsiye edilebilecek en iyi iki temsilcisini tanıtıyoruz.
Fiyatı uygun ve şimşek kadar hızlı: HIS Radeon HD 5850 takdiri hak
eden oyun performansı, sessiz soğutucusu ve uygun enerji tüketimi
ile ön plana çıkmayı başarıyor. Benchmark parkurlarında yüksek
performansıyla yarışan ekran kartının sunduğu değerler HD 5870'in
sunduğundan yaklaşık yüzde 10 daha düşük. Diğer üst seviye ekran
kartlarını ise kolaylıkla geçiyor. Örnek: 3D şöleni Crysis'te HIS
ekran kartı 1680 x 1050 piksel çözünürlük, dört kat kenar yumuşatma
(4x FSAA) ve 16 kat anizotropik filtrelemede 55 kare/saniye gibi
gurur verici bir değer elde etti. Bir diğer artısı ise sessiz
olması: HD 5870 3D çalışma modunda rahatlıkla duyulabilirken HD
5850, tamamen farklı bir grafik çiziyor. Windows masaüstünde
ortalama 0,7 sone, 3D uygulamalarda 1,1 sone gürültü oranı ile bu
performans sınıfında elde edilebilecek en iyi değerlerden birini
sunuyor.
Fiyat: Yaklaşık 320 Dolar + KDV
Eğer 320 Dolar + KDV size çok pahalı geliyorsa Radeon HD 5770'i
seçip neredeyse 100 Dolar tasarruf edebilirsiniz. Saf performans
göz önüne alındığında HD 5770, AMD'nin önceki serisinde en hızlı
ikinci ekran kartı olan HD 4870 ile aynı seviyede oluyor. Crysis'te
1680 x 1050 piksel çözünürlük, 4x FSAA ve 16x anizotropik
filtrelemede 36 kare/saniye elde etmek orta seviye bir ekran kartı
için çok iyi bir başarı oluyor. Ayrıca bu kart da Windows
masaüstünde çok az enerji tüketiyor ve dolayısıyla az ses
çıkarıyor. 2D modunda 0,5 sone, 3D oyunlarda 0,7 sone gürültü oranı
ile kart, mükemmel bir seviyede. Dolayısıyla kart bu alanda çok iyi
bir değer elde ediyor.
Fiyat: 210 Dolar + KDV
DirectX 11 piyasaya çıktığı gibi kartların yetilerini ölçen ilk
benchmark'lar ve demolar da yayımlandı. Şu an için çok yaygın
olmayan DX-11 oyunlarıyla yetinmek istemeyip satın aldıkları ekran
kartının performansını her açıdan değerlendirmek isteyenler yeni
bir oyuna para vermeden de bu amaçlarına ulaşabilir.
Örneğin AMD, HD 5800 serisi ekran kartı ve Windows 7 gerektiren iki etkileyici teknoloji demosu yayımladı. Bunun dışında Heaven benchmark'ı da sisteminizin performansını ölçüyor ve ek olarak DirectX 9 ve 10 modu da sunuyor. Böylece görselliği karşılaştırma imkanı buluyorsunuz. İki paketi de aşağıdaki linklerden indirebilirsiniz.
Download:
Mecha Demo ve Ladybug Demo
Heaven
Benchmark 1.0
İlk oyunlar: DirectX 11'i kullanan başlıca oyunlar
Yeni programlama arabirimi çıkmadan önce bazı oyun üreticileri projelerini DirectX 11 için optimize etti. Yakında piyasaya çıkacak olan veya çoktandır temin edilebilen en önemli oyunları tanıtıyoruz.
Codemasters'ın offroad yarış oyunu, DirectX 11'i baz alan ilk
projelerden biri. Geliştiriciler oyunda etkileyici tanıtıma çok
önem veriyor. Hemen başlangıçtan sonra size ana menüde eşlik eden
rock müzik parçaları hoparlörlerinize hayat veriyor ve DiRT 2'nin
özellikle direksiyon aksiyonunu temel aldığını üstüne basa basa
vurguluyor. Oyunun kendisi de belirgin derecede arcade türüne
kaymış durumda; simülasyon oranı tamamen yok olmuş değil fakat
hissedilir oranda düşürülmüş. Araçlarınızla farklı bölgelerde yarış
yapıyorsunuz: Çöl, tanıdık metropollerin şehir merkezi veya
ormanlık alanlar. Ego motoru muhteşem grafikler sunuyor. PC'nizin
gücüne göre detay seviyesini o kadar arttırabiliyorsunuz ki oyun,
aşırı gerçekçi bir hava verebiliyor. Konsol sahiplerinin oyunu daha
erkenden deneme fırsatı olurken geliştiriciler, DirectX 11
efektlerini eklemek için PC sürümüne biraz daha fazla zaman
ayırıyor. Son haberlere göre PC sürümü 3 Aralıkta piyasaya
sürülecek.
Stalker seviye atlıyor. Selef sürüm Clear Sky pek ikna edici olmasa
da geliştiriciler Call of Pripyat'ta birçok şeyi iyileştiriyor.
Örneğin arama görevleri çok daha heyecanlı; çünkü bu sefer rastgele
oluşturulmuyorlar, bilakis yazılmış durumdalar. Bu sayede hikaye
daha ilginç bir şekilde gelişiyor. Oyunun üzerine kurulu olduğu
dünya da yeniden elden geçirildi. Clear Sky'da düşmanlarla apar
topar savaşa girilirken halef sürümde etrafı incelemeye de ağırlık
veriliyor. Böylece oyun genel anlamda daha gerçekçi bir grafik
çiziyor. Yeni Stalker grafiksel açıdan bazı yenilikler sunuyor;
fakat çoğu sahnede durum, diğer DirectX 10 oyunlarına göre daha
kötü gözüküyor. Oyun, ancak çok hızlı bir bilgisayarın
halledebileceği en üst detay seviyesinde görsel yeteneklerini
gösteriyor. 1.6 nolu sürümden bu yana X-Ray grafik motoru,
Hardware-Tesselation ve Contact-Hardened-Shadows gibi DirectX 11'de
bulunan efektleri destekliyor.
1999'da çıkan orijinal PC oyunundan sonra yayımcı Sega, korku/FPS
oyununu devam ettiriyor. Oyun prensibi aynen devam ediyor: Üç
farklı bölümde birbirine düşman üç farklı ırkın rolüne
bürünüyorsunuz. Bunu yaparken pençeleri ve dişleriyle kendini
savunan ve neredeyse her yüksekliğe zıplayabilen bir uzaylıyı
canlandırıyorsunuz. Predator (avcı) olarak ise gizlenmeye
odaklanıyorsunuz. Özel bir alet ile kendinizi görünmez
yapabiliyorsunuz ve düşmanlara arkadan saldırmak için fırsat
kolluyorsunuz. Bu kısım, Splinter Cell serisinde oyuncudan beklenen
taktiksel sezgi ve gizlilikten daha fazlasını gerektiriyor.
Yama ile DirectX 11'i destekleyen oyunlar
Battleforge
Nyn'in fantezi dünyasında korkunç şeyler oluyor. Bir zamanlar Nyn'i
gözetleyen tanrılar artık yok ve dünyanın kaderi artık gök
prenslerinin elinde. Ölümlülere yardım etmek için yaratıkları
hayata döndürebilir ve mutasyon geçirmiş canavar göçebelerle
savaştırabilirsiniz. Battleforge'un ücretsiz sürümünde sekiz harita
mevcut. Daha sonradan Battleforge puanları ile yeni haritalar
ekleyebiliyorsunuz. 23 Ekimden bu yana oyunun otomatik
güncelleştirme arabirimi üzerinden bir yama sunuluyor. DirectX 11
takviyesi sağlayan bu yama ile oyunun performansı belirgin derecede
artıyor. Optik açıdan bir değişiklik söz konusu değil.
Download: Battleforge (Ücretsiz)
Tolkien'in Yüzüklerin Efendisi efsanesi etrafında dönen çevrimiçi
RPG oyununun hala birçok hayranı var. Temelde oyun, diğer MMOG'ler
gibi oynanıyor: Görünüşünü değiştirebileceğiniz bir karakter
oluşturuyorsunuz. Sonrasında kötü adam, avcı, gözetleyici veya ozan
gibi farklı sınıflar arasında seçim yapabiliyorsunuz. Bu sınıfların
hepsinin farklı oynayış tarzları ve yetenekleri var. Oyunun
ilerleyen kısımlarında "Quest" olarak adlandırılan, bilgisayar
kontrollü karakterlerin verdiği görevleri yerine getirmeniz
gerekiyor.
Üreticinin yaptığı açıklamaya göre önümüzdeki sene içerisinde grafik motoruna DirectX 11 desteği ekleyen bir güncelleme yayımlanacak. Kesin bir tarih belli değil.
Bir diğer çevrimiçi RPG oyunu olan Dungeons and Dragons Online da
Microsoft'un yeni arabirimini destekleyecek. Oyunun prensibi birkaç
noktada World of Warcraft ve Aion gibi diğer MMOG'lerden ayrılıyor.
Örneğin oyun Dungeons and Dragons sisteminin temel kurallarını
aynen korumaya ve sadece online RPG için gerekli olduğu yerlerde
geliştirmeye çalışıyor. Diğer MMOG temsilcileri ile
karşılaştırıldığında deneyim puanlarının dağıtımı farklı şekilde
gerçekleşiyor. Örneğin oyuncu ve grubunun puan kazanmak için görevi
sonuna kadar bitirmesi gerekiyor.
Geliştirici firma Turbine, oyunun grafik motorunu DirectX 11 özellikleriyle güzelleştirmek istiyor. 2010'un ilk çeyreğinde gerekli yamanın yayımlanması bekleniyor.