DirectX 11: Ekran kartları ve yeni özellikler
CHIP Online, Microsoft'un müthiş grafiklere açılan yeni kapısını mercek altına alıyor...
Yeni nesil grafiklerin ismi DirectX 11: Gösterişli yeni fonksiyonlar sayesinde ekranda daha etkileyici kareler görmek mümkün olabilecek. DirectX 11 rehberimiz sizi nelerin beklediğini açıklıyor.
Windows 7 kapıda bekliyor. Microsoft'un yeni multimedya arabirimi DirectX 11'i Windows 7'ye entegre edip etmeyeceği uzun bir süre belli değildi. RTM sürümden bu yana durum kesinleşti: DX 11, Windows 7 ile beraber geliyor.
DirectX, program yazarlarına Windows altındaki donanımlara kolay, hızlı ve uygun bir şekilde hitap etmelerinde yardımcı olan bir Microsoft programlama arabirimi. En önemli bileşeni ise PC-oyunlarına has bir arabirim olan Direct3D. Platformdan bağımsız OpenGL ile beraber DirectX motorları, 3D-motor pazarının en ücra köşelerini dahi kapsıyor.
İlerleyen sayfalarda DirectX'in yeni sürümünün neler getirdiğini, Nvidia ve AMD'nin Windows 7 çıkışı için hangi ekran kartlarını planladıklarını anlatıyoruz.
DirectX 11: En önemli yenilikler - I
DirectX 11 Windows Vista ve Windows 7 için yayımlanacak. En son bahsedilende arabirim, doğrudan sisteme eklenmiş olarak gelecek.
Microsoft DirectX 11'i selef sürümlere göre daha iyi yapmak istiyor. Öncelikle modern bir ekran kartına sahip olan kullanıcıların içlerini şimdiden rahatlatalım: DirectX 11'in birçok özelliğini kullanmak için yeni bir donanıma ihtiyacınız yok. Eğer kullandığınız ekran kartı DirectX 10 veya 10.1'i destekliyorsa çıkacak olan sürümün birçok fonksiyonunu sorunsuz biçimde kullanabileceksiniz. Hatta DirectX 9 ekran kartına sahip olanlar bile yeni teknolojinin tadına bakabilecek. Fakat yapılan tüm yenilikleri görebilmek için AMD'nin ve Nvidia'nın Windows 7 çıkışı için hazırladığı özel donanımlar şart koşuluyor.
DirectX 10'da olduğu gibi Windows XP kullanıcıları halef sürüm için de boş boş bakmaya devam edecekler. DirectX 11 Windows Vista'nın sürücü modelini (WDDM) kullanıyor ve sadece Vista ve halefi Windows 7 ile uyumlu.
CPU'ya yardım eden GPU
Ekran kartı piyasasındaki ilginç gelişmelerden biri aynı zamanda
DirectX 11'de de yer alıyor. İlerde yüksek performanslı ekran
kartları grafik dışındaki işlemleri gerçekleştirmek için de
kullanılabilecek. Nvidia bu prensibi CUDA ile gösterdi: Bir Geforce
ekran kartı örneğin bir HD filmi üst seviye bir işlemciye göre çok
daha hızlı bir şekilde kodlayabildi. Microsoft bu teknolojiye
Compute-Shader ismini veriyor ve çıkacak olan DirectX paketinin
içine ekliyor.
DirectX 11: En önemli yenilikler - II
Hızlandırmak için parçalamak gerek
Bir diğer özelliğin ismi Tesselation. Bu özellik Direct3D'nin bir
önceki sürümü için planlanmıştı; fakat her seferinde iptal edildi.
11. sürüm ile nihayet grafik programlama arabiriminin içine
yerleşiyor. Prensip olarak Tesselation, kaba bir üç köşeli nesneyi
daha ufak parçalara ayırmayı baz alıyor. Böylece bilgisayar
oyunlarındaki önemli karakterler çok daha şık canlandırılabilir ve
deri veya kıyafetlerdeki incelikler bile detaylı bir şekilde
gösterilebilir. Hardware-Tesselation, Domain-Shader ile beraber tüm
işi devralıyor; geri kalan sistemin (özellikle işlemci ve RAM) yükü
böylece azaltılmış oluyor. Sadece ekran kartının yükü büyüyor.
Sonuç, genel sistem performansına da etki ediyor ve daha iyi grafik
ve geometri detaylarıyla parlıyor.
Hızlı işleme için daha fazla thread
Multi-Threading işlemcilerde standart hale geldi. Bu teknoloji
sayesinde bir görev, parçalara bölünerek bu parçalar paralel olarak
işleniyor. İşte bu yöntem Direct3D 11'de de mümkün olacak. DirectX
11'deki yeni kaynak yöneticisi geometri ve kaplama verilerinin
birden çok thread ile işlenmesini sağlayabiliyor. Özellikle yükleme
ekranı olmayan büyük oyun dünyalarında (çevrimiçi RPG oyunlarındaki
gibi) hesaplama, arka planda hızlandırılıyor. DirectX 11, CPU ve
GPU iletişiminde gerçekleşebilecek problemlerin önüne geçmek adına
veriler için birden çok önbellek kullanımına izin veriyor. Bu
önbellekler doldurulup otomatikman doğru sırayla GPU'ya
gönderiliyor.
AMD: DirectX 11 kartlar geliyor
İki büyük üretici de Windows 7'nin çıkışına paralel olarak, DirectX 11'i destekleyen ve böylece tüm özelliklerini kullanabilen ekran kartları sunmak istiyor.
AMD'nin güncel ekran kartları DirectX 10.1'i desteklerken, Nvidia DirectX 10'da takılı kalmış durumda. Bu kartlar DirectX 11'in bazı parçalarını destekleyecek; ama tüm fonksiyonlarını kullanamayacak. Yeni nesil ekran kartları hakkında bilinenler ise çok az; fakat şurası kesin: Çıkış tarihleri çok yakın.
AMD: Nvidia'dan biraz önde mi?
AMD haziran ayında DirectX 11 tanımlamalarına tamamıyla uyan ilk
ekran kartını gösterdi. Karta alelacele "Evergreen" kod adı verildi
ki, bunun nihai isimle bir alakası olmayacağı kesin. Kartın 40-nm
tekniğine göre üretileceği ve TMSC firmasının Wafer'dan sorumlu
olacağı kesinleşmiş durumda. Donanım hakkında daha detaylı bir
bilgi söz konusu değil. AMD, gerçekleştirdiği etkinlikte
Tesselation'ın sunduğu imkanları gösteren ilginç bir teknoloji
demosu sundu. Kullanılan ekran kartı sahnedeki kafayı akıcı bir
şekilde canlandırabildi. Bu sene içerisinde ilk modeller piyasaya
sürülecek. Kesin bir tarih henüz belli değil.
Nvidia: Dördüncü çeyrekte arayı kapatıyor
AMD zaman açısından önde gözükse de Nvidia'nın DirectX 11'i destekleyen GT300'ün şansı yüksek. İlk bilgilere göre GPU'ların son geliştirme aşaması başarılı bir şekilde tamamlandı. Teknik detaylar hakkında ancak dedikodu yapılıyor. İddialara göre GT300'ün üst modellerinde 512 adete kadar Shader birimi bulunabilecek ve kartın 512 Bit genişliğinde GDDR5 bellekleri olacak. Bellek miktarı da bayağı büyük olacak; şu sıralar 1 ila 2 GB arasında video belleğinden bahsediliyor.
GT300 ile ilgili diğer bilgiler önümüzdeki haftalar içerisinde yayımlanabilir. Bu GPU'yu temel alan ekran kartlarının bu senenin dördüncü çeyreğinden çıkması bekleniyor.