Çok tartışılan Boeing uçaklarına fütüristik bir alternatif geliyor: JetZero

Tartışılan Boeing'lerin yerini alması hedeflenen, Stealth Bombardıman Uçağı temel alınarak tasarlanan 'JetZero' uçağı duyuruldu.

Yeni tanıtılan JetZero adındaki fütüristik görünümlü uçak, 2030 yılında hizmete girdiğinde tartışmaların merkezindeki kusurlu Boeing filosunun yerini alabilir.

Federal Havacılık İdaresi, ABD Hava Kuvvetleri'nin B-2 Stealth Bombardıman Uçağı'ndan esinlenerek modellenen ve içinde 250 yolcu barındıran uçağın test uçuşlarına kısa süre önce yeşil ışık yaktı. Uçağın, 6.430 kilometreye kadar uçan tipik ticari havayollarına kıyasla, tek bir depo yakıtla 9.260 km menzile sahip olması bekleniyor. Ayrıca JetZero, yakıt kullanımını ve emisyonlarını diğer havayollarına kıyasla yüzde 50 oranında azaltarak 'havacılığın SpaceX'i' olmayı hedefliyor.

ABD'deki havayolu şirketlerinin büyük çoğunluğu yolculara hizmet vermek üzere Boeing'leri kullanıyor, ancak şirket geçtiğimiz yıl Amerikalıların alternatif arayışına girmesine neden olan pek çok sorunla karşılaştı ve JetZero bu sorunların çözümü olabilir.

JetZero'nun aldığı FAA sertifika onayı, uçağı test uçuşlarına başlatmaya yetecek kadar güvenli olduğunu gösteriyor. Şirket bu başarısını geçen hafta duyururken, artık deneysel uçuşlara başlayabilecek prototipin bu olduğunu belirtti. JetZero'nun LinkedIn'de yaptığı paylaşımda, "23 ft kanat açıklığına sahip, tam boyutlu demonstratörümüzün yüzde 12,5 ölçekli versiyonu olan Pathfinder'ın artık bir FAA Uçuşa Elverişlilik Sertifikasına sahip olduğunu bildirmekten mutluluk duyuyoruz" denildi.  

Mevcut prototip çok daha küçük olsa da fütüristik görünümlü harmanlanmış kanat gövdesine (BWB) sahip nihai versiyon muhtemelen aynı görünüme sahip olacak. ABD ordusunun gözdesi olan BWB, kanatlar ile aracın ana gövdesi arasında net bir ayrım çizgisi olmadığı anlamını taşıyor. ABD Hava Kuvvetleri'nin bu tasarımı kullanma amacı ise aerodinamik özellikleri.

Ancak B-2 Bombardıman Uçağı'nın aksine JetZero daha büyük bir ana gövdeye sahip ve daha az yakıtla daha yüksek irtifalara ulaşabiliyor. JetZero ayrıca ticari jetin kanatlarını genişleterek daha hafif bir uçak yaratmak ve sürtünme miktarını azaltmak için standart uçakların kuyruğunu ortadan kaldırdı.

JetZero'nun karbon salınımını yüzde 50 oranında azaltması, NASA ve Airbus'ın yakıt kullanımını yüzde 20 oranında azaltan tasarımlarını geride bırakıyor. Şirket, uçağının oturma düzenini, tipik olarak üçe üç koltuğu olan günümüzün standart geniş gövdeli uçaklarıyla aynı yaptığını belirtiyor. Bu da uçağın şekli sayesinde bacak boşluğundan feragat etmeden aynı sayıda kişinin oturabileceği anlamına geliyor.

Şirket yetkilileri, CNN'e verdiği demeçte uçağın daha kısa ve daha geniş bir gövdeye sahip olması nedeniyle 'aynı sayıda insan alabiliyorsunuz, ancak her bir havayolu şirketinin nasıl yapılandıracağına bağlı olarak kabin boyunca 15 veya 20 sıra olabilir' dedi.

Şirket ayrıca üç tip uçak geliştirmeye hazırlandığını açıkladı. Bunlar, 200'den fazla kişiyi taşıyacak bir yolcu uçağı, bir kargo uçağı ve askeri kullanım için bir yakıt tankeri olacak.

Sonraki Haber

Forum