Bu teknolojinin arkasında oyun dünyasından çok iyi tanıdığımız bir isim var
VR ekipmanına veya avatarlara ihtiyaç duymadan başka hiçbir platformun sunmadığı mekansal olarak özgür ve insan doğasına daha uygun bir toplantı deneyimi sunuyor.
Xverse, Gitex’in bu seneki gözde etkinlikleri arasında yer alıyor. Web 3.0 ve Metaverse konularının özel bir alanda bir araya toplanması ile de görsel bir şova dönüşmüş durumda. Dolayısıyla ben de bu VR, XR ve Metaverse teknolojileri ile dolu alanda oldukça vakit harcadım. Ancak elbette bu alan içinde yer alan teknolojilerin bir tanesini diğerlerinden ayrı tutuyorum. Bunun iki nedeni var. Gitex Global 2022 iş ortaklarından da biri olan TMRW Foundation’ın gerçekçi 3D iletişim çözümü ROOM’un farklı vizyonu bunlardan ilki. ROOM, birbirinin aynı birçok farklı konferans yazılımı varken onların tarzlarını bir kenara itip tarayıcı tabanlı 3D video konferansını daha önce hiç görülmemiş bir şekilde mümkün kılıyor. Pandemi öncesinde kalan toplantıların samimiyeti göz önünde bulundurularak tasarlanan ROOM, gerçekçi ve oyunlaştırılmış çevrimiçi toplantı alanlarıyla görüntülü görüşmeleri bir başka boyuta taşıyor. Dünyanın en sosyal teknolojisine sahip olan ROOM, insan doğasını yansıtarak kullanıcıların mümkün olan en doğal şekilde sanal olarak etkileşime girmesini mümkün kılıyor.
Room’un “The Internet of Life™” olarak ifade edilen bu vizyonunun arkasındaki isim ise ikinci neden. Etkinlikte ilk elden deneme şansı da bulduğum Room; zamanında çoğumuzun severek oynadığı, Farcry ve Crysis gibi oyunlar ile FPS dünyasına getirdiği yenilikler ile bir nevi çığır açan Cevat Yerli’nin yeni projesi. Yeni diyoruz ama 3 yıldır geliştirilen bir proje ve hatta Cevat Yerli bu proje için oyun dünyasına da bir ara vermiş durumda. Etkinlikte Cevat Yerli ile de uzunca bir süre sohbet etme şansı buldum. Merak edenler için hemen belirteyim, Room’un 3D motoru tamamen baştan yazılmış ve CryEngine ile bir bağlantısı bulunmuyor. Ancak elbette oyun motor geliştirme geçmişine sahip olmasının sistemi daha kolay hayata geçirmiş olmasında büyük yardımı olduğunu da kabul ediyor.
TMRW, kendi grafik motoru tarafından desteklenen Room'u geliştirmek için üç yıl harcamış. Yazılım, bir uygulama indirmeye gerek kalmadan masaüstü ve mobil cihazlardaki sıradan tarayıcılarda çalışabiliyor. Cevat Yerli, 5 yıllık eski donanımların bile sistemi kolayca çalıştırabileceği çok mikro bir 3d engine geliştirdiklerini söylüyor. Gerçek zamanlı videolar çekmek için cihazın kendi kameralı yeterli oluyor ve simüle edilmiş istediğiniz havalı bir çalışma ortamını arka plan olarak seçebiliyorsunuz. Aynı gerçek hayatta toplantıyı bir sahil kenarındaki kafede yapmayı istemek gibi…
Kurucu ve CEO Cevat Yerli, geleneksel video konferans araçlarıyla ilgili olarak "Bu, ilgi çekici deneyimler olan video oyunlarının aksine yorucu bir deneyim" diyor ve ekliyor "Oyun geçmişinden yararlanıyoruz, bir şey insan doğasını taklit ederse, eninde sonunda kazanacağına inanıyorum çünkü bu daha eğlenceli, daha doğal ve daha kolay."
Cevat Yerli ile konuşurken patentinin de kendine ait olduğu “The Internet of Life™” konseptini gerçekten çok iyi anladım. Kendisi internetin gelişiminin üçe ayrıldığını düşünüyor. Bilgiye erişim, iletişim ve şimdi de internetin insanları bir araya getirme sırası gelmiş durumda. Room ile buna ilk adımı da atıyor. Sistem şu an Beta aşamasında. Eğer siz de toplantılarda bu gerçek hayat deneyimini yaşamak isterseniz 14 Ekim 2022 tarihine kadar www.tmrw.com/gitex bağlantısından abone olabilirsiniz.