Bankacılık Sektörü Salgın Sürecine Nasıl Adapte Oldu?
20 yıllık uzmanlığıyla veriden değer yaratmak için çalışan, teknoloji alanında katma değerli hizmetler ve çözümler sunan danışmanlık firması GTech, İş Bankası Genel Müdür Yardımcısı Hakan Aran ve TEB Genel Müdür Yardımcısı Aşkın Dolaştır'ın katılımıyla "Değişen Koşullar, Adaptasyon ve Teknoloji ile Rekabetçi Olmak" başlıklı online bir sohbet toplantısı gerçekleştirdi.
2000 yılından bu yana farklı iş alanlarında uzmanlaşmış danışman
kadrosuyla teknolojik gelişmeleri yakından takip eden, geliştirdiği
çevik yöntemlerle müşterilerine kaliteli, yaratıcı, katma değerli
çözüm ve hizmetler sunan GTech, 9 Haziran 2020 Salı günü
GTech Kurucu Ortağı ve CEO'su Mine Taşkaya'nın moderatörlüğünde
online bir sohbet toplantısı gerçekleştirdi. İş
Bankası Genel Müdür Yardımcısı Hakan
Aran ve TEB Genel Müdür Yardımcısı Aşkın
Dolaştır'ın katıldığı buluşmada içinde bulunduğumuz
süreçte değişen koşullar, finans sektörünün adaptasyon becerileri
ve teknolojiyle desteklenen rekabet, şirketleri geleceğe taşıyacak
veri teknolojileri gibi konular masaya yatırıldı.
Büyük veri teknolojileri, iş zekası, yönetim raporlama ve
dashboard, yasal raporlama, risk ve karlılık analizi çözümleri
sunan GTech'in Kurucu Ortağı ve CEO'su Mine
Taşkaya, etkinlikte şunları söyledi:
"Yalnızca ekonomik değil insani bir kriz yaşıyoruz. Yeni normal dediğimiz durum, şu anda yaşayan kimsenin hayatında önceden deneyimlemediği bir durum; hem üretimi hem tüketimi etkileyen bir krizdeyiz. Bu belirsizliğin 3-4 yıl süreceği öngörülüyor. Şirketlerin mevcut kriz yönetimi, bir risk faktörü olarak pandemiyi gündeme almamıştı. Mart ayı ortasında hayatımıza küresel salgın olarak giren bu durum üç ayda bizlere pek çok farklı şey yaşattı. Öncelikle veriye dayalı destek sistemleriyle karar almanın ne kadar önemli olduğunu gösterdi. Bu noktada bir kez daha veriden değer yaratmanın kıymeti ortaya çıktı. İleri Analitik, Büyük Veri, İş Zekası, Veritabanı ve Finansal çözümlere yatırım yapmış firmaların kriz anında bir adım önde olduğunu gördük."
İş Bankası Genel Müdür Yardımcısı Hakan Aran,
şöyle konuştu: "İş Bankası olarak, pandemi öncesinde dijitalleşme
konusunda gerçekleştirdiğimiz tüm çalışmaların aslında bizi bu
salgına da hazırlamış olduğunu fark ettik. Bu dönemde 'asla olmaz'
dediğimiz ne oldu? Düzenleyici kurumun özel iznini gerektiren, bu
nedenle de bu kadar sürede asla olmaz dediğimiz uygulamaların
pandemi sürecinde çok hızlı bir biçimde hayata geçebildiğine şahit
olduk. Örneğin 650-750 kişinin çalıştığı çağrı merkezlerimizde
BDDK, internet çıkışı olmamak ve faaliyetleri de banka tarafından
izlenebilmek kaydıyla çağrı merkezi çalışanlarının evden
çalışmasına bir toplantıda bizleri dinleyip aynı günün akşamı izin
verdi. Biz de bu karar çerçevesinde 1.000 bilgisayarı süratle satın
alıp, kurulumlarını yaparak çağrı merkezlerimizde çalışan
arkadaşlarımıza dağıttık. Kurulum dahil bu işlemlerin gerçekleşmesi
bir hafta gibi oldukça kısa bir sürede halledildi. Daha önce
sorsanız asla olmaz derdim. Bunun dışında pandemi döneminde neler
değişti? Öncelikle müşteri davranışları elbette. Bu nedenle yapay
zeka modellerinin de yeniden düzenlenmesi gerekti, bu alana
yatırımın önemli olduğunu düşünüyorum. Ayrıca açık bankacılık ve
uzaktan erişimin gerektirdiği siber güvenlik yatırımları çok hayati
hale geldi. Mobil ve temassız ödemenin birleşmesi konusu da önem
kazandı, yaygınlaştı, bu alana yatırımlarımız sürecek. Gelecek
büyük veriyi doğru kullanmaktan; veri çeşitliliğini sağlamak,
dış veriyle zenginleştirmek ve bunu yapay zekayla destekleyerek iş
süreçlerini dijital platformlara taşımaktan geçiyor. Diğer taraftan
bu süreçte liderlik tarzlarında ve organizasyonel yapılarda da
değişiklikler oluyor, hiyerarşi ve hiyerarşi katmanları gittikçe
azalıyor. Yapı daha yatay bir organizasyona dönüşüyor, iş yerinde
fiilen bulunmaya ve insanları fiilen kontrol etmeye yönelik bütün
tedbirler önemini yitiriyor. Bankacılık sektöründe önümüzdeki
dönemde müşteri davranışı ve ilişkileri açısından yapay zeka
modelleri ile desteklenen açık bankacılık ve dijital ticaret
platformları, siber güvenlik, mobil ve temassız ödeme teknolojileri
ön plana çıkacaktır."
TEB Genel Müdür Yardımcısı Aşkın Dolaştır ise "Pandemi sürecinin en başında çalışanlarımızın ve müşterilerimizin sağlığına öncelik vererek, hizmet kalitesinden ve sürekliliğinden ödün vermeden operasyonlarımızı yeni normal düzene adapte ettik. Müşteri tarafından baktığımızda da dijital tarafta farkı gözlemleyebiliyoruz. İnternet bankacılığı, mobil bankacılık ve atm kullanımında kısa sürede sıçrama yaşandı. Pandemi süreci bize şunları gösterdi ki iyi veri alt yapısına sahip olmak, görselleştirme, mobilleştirme ve çoklu lokasyona sahip bir operasyon iş sürekliliğinde büyük katkı sağladı. Geleceğe yönelik yatırımlarda pandemi sürecindeki etki analizlerini doğru yaparak, sonrasındaki etkileri doğru tahmin etme yeteneğine ulaşabilmek için yeni stratejiler belirlememiz gerek. Bu süreçte bankacılık faaliyetleriyle ilgili raporlar da daha sık alınır hale geldi. Bu bizim çalışma düzenimizde daha önce rastlamadığımız bir durumdu. Fakat daha önce veri ve yasal raporlama konusunda GTech desteği ile yapmış olduğumuz yatırımlarımız ile bu konuyu kolaylıkla çözebildik. Diğer taraftan bundan sonraki süreçte şirketler, stratejilerini müşterilerini merkeze alarak yapmalıdırlar. Ayrıca şirketler açısından çevre ve sosyal sorumluluk projeleri daha çok önem kazanacak. Biz de buna yönelik çalışmalar yapıyoruz. Sektörün de bu değerlere paralel projeler üretmesi gerekiyor." dedi.