Araba Lastikleri İle Gelen Gizli Tehlike
Yeni bir araştırmaya göre egzozlardan çıkan gazların yarattığı sorunlar, çevre için lastiklerin yarattığı sorunun yanında fazlasıyla "masum" kalıyor.
Yeni bir araştırmaya göre lastiklerin, araçların egzozları gibi
emisyon yaratmadığı tam olarak doğru değil ve muhtemelen daha önce
düşünülenden çok daha büyük bir problem söz konusu.
Emissions Analytics tarafından geçtiğimiz hafta
yayımlanan araştırmaya göre lastikler, egzoz emisyonlarından 1.000
kat daha kötü emisyon üretebiliyorlar. Özellikle Avrupa'da
hükümetler yeni araçlarda egzoz emisyonunu sınırlamaya uğraşıyorlar
ancak lastikler tamamen yeni bir alan.
Tahmin edebileceğiniz gibi lastikler kendi kendilerine emisyon oluşturmuyor ancak problem, zaman içerisinde aşınmalarından kaynaklanıyor. Bir araç yolda giderken lastik bozunuyor ve bu parçacıklar doğaya karışıyor. Ayrıca bu durum sadece lastikler için de geçerli değil. Fren aşınması ve hatta yol yüzeyi de Emissions Analytics'in egzoz-dışı emisyonlar olarak adlandırdığı olaya büyük katkıda bulunuyor.
Araştırma, tipik bir Avrupa hatchback aracını örnek alarak üst
kalite lastiklerle donattı ve bazı ölçümler yaptı. Lastikler, tek
bir kilometrede 5,8 gram değerinde kirlenme
oluşturdu. Egzoz emisyonlarını kilometrede 0,0045 grama
sınırlayan Avrupa yönetmelikleri düşünüldüğünde, bu farkın devasa
olduğu rahatlıkla görülebiliyor.
Ayrıca sorun bununla da sınırlı değil. Araştırma, testin neredeyse mükemmel koşullarda yapıldığını belirtiyor. Eğer bir sürücünün lastikleri tam şişik değilse veya sürücü, aracında ucuz, daha düşük kalite lastik kullanıyorsa bu değerlerin daha da yukarı çıkması söz konusu olacaktır.