Age of Mythology: Retold İncelemesi - Mitolojik RTS, günümüz oyuncuları için yenilendi
Age of Mythology: Retold, hem deneyimli hem de yeni oyuncular için epik ve yenilikçi bir deneyimle orijinal oyunun benzersiz oynanışını ve hikayeli mitlerini günümüz RTS görsel standartlarına getiriyor.
Son dönemde en az yeni oyunlar kadar klasiklerin yeniden yapımlarının da tadını çıkarma şansı buluyoruz. O dönemlere yetişmiş oyuncular, güncelleştirilmiş grafiklerle nostalji yapma, yeni nesil oyuncular da kaçırdıkları klasikleri deneyimleme şansı buluyor. Bu incelememizin konusu olan Age of Mythology: Retold da bu oyunlardan biri. Daha önce türün en büyük mihenk taşı olan Age of Empires'ın geri dönüşünden sonra bu oyunla birlikte artık Microsoft'un 90'lara geri dönme ve RTS ya da Gerçek Zamanlı Strateji için o ihtişamlı dönemi yeniden yakalamak istediği açıkça belli oluyor. Bilindiği gibi artık Warcraft ve Starcraft'a da sahip olduğu için artık bu türün kontrolünü elinde tuttuğunu da rahatlıkla söyleyebiliriz.
Age of Mythology zamanında Ensemble Studios tarafından geliştirilen ve 2002 yılında yayınlanan bir gerçek zamanlı strateji video oyunuydu. Age of Empires serisinin bir yan ürünü olan Age of Mythology, ilhamını gerçek tarihi olaylardan ziyade Yunan, Mısır ve İskandinav mitolojisi ve efsanelerinden alıyordu. Birçok oynanış öğesi ise Age of Empires serisine benzeyen oyun ilk dört ayında bir milyondan fazla satarak başarısını da kanıtlamıştı. Ardından birçok genişleme paketi de yayınlandı. Şimdi ise görsel olarak baştan aşağı elden geçirilmiş, yeni mekanikler eklenmiş ve birçok eklentinin de paketin içine dahil edildiği şekliyle Age of Mythology: Retold olarak karşımıza çıkıyor.
Efsaneler ve mitlerle dolu bir hikâye
Age of Mythology, Age of Empires'ın tarzını değiştirmeye çalışan
bir oyun olarak ortaya çıkmıştı. Mitleri, efsaneleri, tanrıları ve
fantastik yaratıkları bir araya getirme fikri, bu serinin gelişmesi
için yeterince iyiydi. Yakın geçmişte AOE oyunlarının önce
definitive sürüm ardından da yeni bir oyunla başarılı bir şekilde
geri dönüşünün ardından görünen o ki Microsoft bu yan oyun için de
formülü uygulamayı düşünmüş gibi duruyor. Bu oyun türün gerçek
durumunu test etmeye yardımcı olacak. Nostaljiden daha fazlasına
hitap eden Age of Mythology: Retold, Age of Empires temelli
grafikleri yenileyen ve bazı yeni özelliklerin yanı sıra orijinal
oyuna DLC yoluyla daha sonra gelen bazı içerikleri de sunan bir
oyun.
Age of Mythology, tahmin edebileceğinizden biraz daha karmaşık bir uyarlama gibi hissettiriyor. Sadece Age of Empires'ın bir modu olarak düşünmeyin. Burada her panteonun kaynakları yönetmek için kendi formülü bulunuyor. Stüdyo, gerçekten güncellenmiş hissettirmek ve her bir panteonu bu çarpışmalar ya da çok oyunculu oyunlar için çekici hale getirmek için mekaniklere uygulanan bazı önemli değişiklikler de yapmış.
Artık oyuncunun üstünde daha az yük var
Örneğin en dikkat çeken yenilik Tanrı güçlerinin, orijinal oyunda
olduğu gibi tek seferlik yetenekler olmak yerine birden çok kez
yeniden kullanılabiliyor olması. İster güçlü şimşek fırtınaları ya
da dünyayı sarsan depremler yapıyor olun, bu mitolojik özellikleri
artık sonsuz kez kullanabiliyorsunuz. Buna ek olarak Köylü Öncelik
Sistemi ile de önceden tanımlanmış çeşitli ön ayarlar sayesinde tek
bir düğmeye basarak tüm köylülerini kaynak toplamanın çeşitli
alanlarına odaklanmaları için atayabiliyorsunuz. Bu oyunculara
düşen yükü önemli ölçüde azaltıyor. Son olarak artık oyuncular
Harikalar Çağına ilerleyebilecek. Bunu yapmak için 5.000 Yiyecek,
5.000 Odun ve 5.000 Altın gerektiren bir Harikayı inşa etmeniz
gerekiyor. Köylü inşa çarkındaki Ekonomi sekmesini
kullanabilirsiniz. Sunulacak bonusların buna değeceğine emin
olabilirsiniz. Bu Harikayı yarattıktan sonra daha fazla Titan
Kapısı inşa edebilecek, otomatik olarak İyilik çıktılarını
artıracak, Mit ve Titan birimleri yüzde 100 daha güçlü ve dirençli
olacak ve tanrı güçleri yüzde 75 daha hızlı şarj olacak.
Atlantisliler ile Panteon sayısı dörde
çıkıyor
Oyunun tamamen Türkçe olması çok büyük bir avantaj ve yeni
başlayanlar için de takip etmeyi kolaylaştırıyor. Eğer ilk defa
deneyimleyecek olanlar varsa ilk açılış ekranında ilk olarak Öğren
menüsünden Atlantisliler, İskandinavlar, Mısırlılar ve
Yunanlılardan oluşan dört Panteon ve diğer öğelerle ilgili
bilgilere göz atabilirler. Aynı şekilde Teknoloji Ağacı menüsünden
de tüm mitolojilerdeki tanrıların ve küçük tanrıların güçlerini
öğrenebilirsiniz. Başlangıç için en çekici olan seçenek elbette
“Sefer”. Bu görevler dizisi, kendi kahramanlarınızla farklı
mitolojilere dalmanızı sağlıyor. “Üç Dişli Mızrağın Düşüşü” ve
“Altın Hediye”ye ek olarak yenilenmiş sürüme Atlantislilerle
Titanlar genişlemesinden gelen üçüncü bir sefer olan “Yeni
Atlantis” de eklenmiş. Ancak belki de en ikonik olan Mısırlıların
bu yaklaşımın dışında bırakılması biraz üzücü.
Çarpışmalar öncesi Sefer’ler ile kendinizi
hazırlayın
Bir sonraki bölüme ulaşmak için belirli gereklilikleri yerine
getirmeye çalışacak bir dizi görevle yüzleşmek zorunda
kalıyorsunuz. Bu şekilde üç bölüme ayrılan hikâye, 50'ye yakın
senaryo sunuyor. Bu senaryolar sayesinde, hedeflerinize ulaşmak
için kaynakları nasıl yöneteceğinizi öğreniyorsunuz. İlerde bu
senaryolar Çin gibi yeni kültürlerin dahil edilmesi ile DLC’ler
aracılığıyla daha da genişleyecek. Senaryoların sayısı biraz
kısıtlı olabilir ancak aslında bunları her an ve durum için en
uygun mekaniği bulmamızı sağladıkları için harika bir öğretici veya
eğitim olarak görmek gerekiyor. Oyunun temel mekaniklerini anlamaya
yardımcı oluyorlar.
Her bir kültürü, kaynaklarını ve becerilerini nasıl kullanacağınızı öğrenmek, gelecekte çok faydalı olacak bir şey. Çünkü, farklı zorluk seviyelerinde tadını çıkarabileceğiniz bu testleri geçtikten sonra, asıl önemli olan Çarpışma’ya ya da Çok Oyunculu bölümlere geçmek isteyeceksiniz. “Çarpışma” bölümünde yapay zekâ ile ya da çok oyunculu olarak diğer oyuncularla karşı karşıya gelebilirsiniz.
Tanrıların sevgisini kazanmak önemli
Age of Mythology: Retold'un o zamanki haliyle bir evrim olarak
görülebilmesini sağlayan bazı mekanikleri vardı. Yunan, Mısır ve
İskandinav olmak üzere üç ana panteonun kendi tanrıları, mitolojik
birimleri ve kahramanları vardı. Bu, AOE’nin temel mekaniğini çok
fazla değiştirmese de farklı bir hava veriyordu. Daha sonra Fall of
the Titans DLC'sinin bir parçası olarak orijinal oyuna kendi
kampanyalarıyla gelen Atlantislileri de ekleyebiliriz.
Özünde, oyunun temel konsepti; askeri birimleri, kahramanları, mitolojik yaratıkları ve köylüleri yöneteceğimiz diğer RTS'lerdeki konsepte benziyor. Köylüler; binalar inşa etmek ve birimler oluşturmak için tanrılardan kaynak, altın, odun ve iyilik toplamaktan sorumlu. Oyunun ilerleme yönüne göre her seviye atlamada, bir sonraki aşamanın yönetimi için kendi avantajlarına sahip küçük bir tanrı seçmek gerekiyor. İster senaryonun bir parçası ister bir çarpışma olsun, her an tehlikeleri dikkate alarak, belirli gereksinimleri göz önünde bulundurmak gerekiyor. Haritanın kendisinin keşfi; düşmanların, kaynakların ve en önemlisi tanrılardan daha fazla iyilik kazanmak için bazı özel eserlerin yerini keşfetmek için olmazsa olmazlar arasında yer alıyor. Hem özel birimler inşa etmek hem de savaşmak ya da kaynak elde etmek için talep edilebilecek belirli avantajlar için kullanışlı olan bir iyilik! Her tanrının kendine has özelliği bulunuyor, bu nedenle strateji, yaptığınız seçimlere bağlı olarak oyundan oyuna büyük farklılıklar gösteriyor.
Oyunun özü korunmuş
Günümüzde bir şekilde farklılaşmaya çalışan birçok oyun olsa da
temelde olması gereken şey teknolojileri ve birimleri yönetmek için
haritanın etrafına dağılmış kaynakları bulmamız gerekliliği...
Köylüleri, teknolojileri nasıl yöneteceğinizi ve birimleri nasıl
oluşturacağınızı bilmek zorundasınız. Oyun buna ek olarak, her
panteona bağlı olan yaratıklar ile her kültürde daha fazla
çeşitliliği ve cazibeyi garanti ediyor. Her ne kadar bu mekanik şu
anda kulağa yeni gelmese de o zamanlar Age of Empires veya Warcraft
gibi klasik oyunlara veya Starcraft gibi daha sonraki oyunlara
kıyasla bu fikre karakter kazandıran belirleyici bir unsurdu. Ve
şunu kesinlikle söyleyebilirim ki yeni oyunda da bu durum aynen
korunmuş. Age of Mythology: Retold’daki yenilikler, türün yeni
trendlerine uyarlanması ile ilgili değil.
Harita artık tamamen 3 boyutlu
Şaşırtıcı olmayan bir şekilde, Age of Mythology: Retold, Age of
Empires III: Definitive Edition'ın Bang Engine versiyonunu temel
alıyor. Bununla birlikte, ana serinin klasiklerini yeniden yaratmak
için kullanılan tüm o grafiksel evrim çalışmaları, kusursuz bir
sonuç sunmak için bu oyuna dahil edilmiş. Nostaljiden ödün
vermeden, her bir bina ve birim yenilenmiş hissettiriyor ve bazı
mekaniklerin eklenmesi yeni hissetmesine yardımcı oluyor. Age of
Empires IV ile ulaşılan kilometre taşlarından uzak olduğu açık.
Ancak yine de orijinal modelleme ile teknik açıdan oldukça modern
bir oyun inşa etmeyi başarmışlar. Örneğin orijinal oyunda
perspektifi değiştirmek için fazla seçenek sunulmazken, Age of
Mythology: Retold'da kamerayı döndürerek üç boyutlu bileşenlerin
tüm güzelliğinin tadını çıkarabiliyorsunuz.
Sağ alt köşedeki iki düğme, bu oyunun daha iyi çözünürlük ve ayrıntıya sahip iki boyutlu varlıklardan daha fazlasıyla inşa edildiğini görmemizi sağlıyor. Bunlar oyunun güzel görünmesini sağlayan yepyeni üç boyutlu modeller. Bununla birlikte, arayüz biraz müdahaleci olsa bile, deneyim yine de orijinali gibi, yüksek bir perspektiften, bize manzaraya genel bir bakış sunmaya çalışıyor. Belki de güncellememek için en çok uğraştıkları yer sesler. Müzikler ve hazır sesler hala orijinali anımsatıyor.
PC’de sistem gereksinimleri fazla değil
Microsoft inceleme için sağladığı erken erişim Steam kodu ile oyunu
PC üzerinde inceledik. Aslında sistem gereksinimleri çok yüksek
değil ve oyunu, Ryzen 7 4800 ve RTX2060 üzerinde istikrarlı
performans ve tüm görsellerin aktif olduğu en yüksek kalitede
keyifle oynayabildik. Çıktığı ilk günden Xbox Game Pass’e eklenecek
olan oyun Xbox Series X’de 4K çözünürlükte ve PC versiyonunun
yüksek kalitesine çok yakın grafik ayarlarıyla oynanabilecek.
RTS oyunları daha çok PC oyunları olarak görünse de çıkan her yeni oyunla konsollara daha uygun hale geliyor. Age of Mythology örneğinde, kesinlikle Age of Empires oyunlarının elde ettiği deneyimi bulduğumuzu söyleyebiliriz. Dolayısıyla, bu serinin önceki oyunlarını konsolda ya da PC’de gamepad ile oynayıp beğenenlerden biriyseniz, hiç zorluk çekmeyeceksiniz. Bununla birlikte, özellikle PC'de oynamaya alışkınsanız, biraz sınırlı hissettirebiliyor.
Minimum Sistem Gereksinimleri
İŞLEMCI: Intel i3-4130 veya AMD FX 4350, 2 çekirdek / 4 iş
parçacığı ve AVX desteği ile 2.4GHZ+ hızında
RAM: 8 GB
VİDEO KARTI: NVIDIA GeForce GTX 645 veya AMD Radeon Vega 8 veya
Intel Iris Graphics 550 veya daha iyisi
PIKSEL GÖLGELENDIRICI: 5.0
VERTEX GÖLGELENDIRICI: 5.0
İşletim sistemi: Windows 10 64bit
Önerilen Gereksinimler
İŞLEMCI: 3.6 Ghz i5 veya üstü veya AMD eşdeğeri ve AVX desteği
RAM: 16 GB
VİDEO KARTI: Nvidia GeForce GTX 970 veya AMD Radeon RX 570 veya
daha iyisi
ÖZEL VIDEO RAM: 4096 MB
PIKSEL GÖLGELENDIRICI: 6.0
VERTEX GÖLGELENDIRICI: 6.0
İşletim sistemi: Windows 10 64bit
Sonuç
Daha önce de belirttiğimiz gibi Age of Mythology: Retold
bazılarının hafızasını tazelemek ve bazılarına da ilk defa merhaba
demek için başarılı bir girişim gibi görünüyor. Gerçek şu ki, bu
yeniden düzenlemeyi onlarca yıldır beklediğimiz devam oyununu
içeren bir geleceğin başlangıcı olarak görmek isterdik. Age of
Empires'da oldu. Burada neden olmasın ki? Ve bu şekilde, unutulmuş
gibi görünen bir oyunu yeniden canlandırma çabasının, serinin
kendisinin ve şu anda olası Xbox kataloğunda bulunan diğerlerinin
geleceği için temeller atmaya devam edebileceğini
söyleyebiliriz.
Age of Empires'ı sevdiyseniz ve mitolojiler ilginizi çekiyorsa, Age of Mythology: Retold ile bolca zorlu eğlence bulacağınızdan emin olabilirsiniz. Age of Mythology: Retold, uzun zamandır unutulmuş olan klasik bir serinin geri dönüşüne işaret ediyor. Age of Empires Definitive Edition'ın tüm deneyimini alarak, strateji hayranları için ilginç ve zorlu mekanikler ekleyen yenilenmiş bir deneyim sunuyor. Mod desteği de var ve oyun tamamen Türkçe olarak Xbox Game Pass üzerinde yer alıyor. Bizce bu oyunu kaçırmış olan özellikle yeni neslin bir göz atmasını tavsiye ederiz.
80
Yayıncı
Xbox Game Studios
Geliştirici
Ensemble Studios
Platform
PC,
Xbox Series S/X
Tür
Gerçek zamanlı strateji
Web
www.ageofempires.com/games/aom/age-of-mythology-retold/