2024’ün en önemli 6 reklam teknolojisi trendi
Reklam teknolojisi sektörünü yeniden tanımlayacak önemli trendleri, Yandex Ads Ecomm+ Ürün ve Gelişim Direktörü Elmira Agzamova anlatıyor.
2024’ün online reklamcılık sektörü açısından yoğun bir yıl olacağını söylemek mümkün. Teknoloji devi Google'ın üçüncü taraf çerezlerini aşamalı olarak kaldırmaya başlaması, Meta'nın ayrıntılı hedefleme özelliklerini kaldırması ve yapay zekanın ışık hızında gelişmeye devem etmesi bize ufuktaki değişimi göstermişti.
Peki bu değişiklikler nasıl bir şekil alacak? 2024'te Reklam Teknolojisi sektörünü yeniden tanımlayacak önemli trendlerini Yandex Ads Ecomm+ Ürün ve Gelişim Direktörü Elmira Agzamova’ya danıştık. 2024’te bir adım önde olmak için okumaya devam edin.
1. DSP’ler (dijital sinyal işleme) sil baştan:
Safari, Mozilla Firefox ve Apple iOS'un hayatımıza girmesinden bu yana üçüncü parti çerezlerinin reddedilmesi yeni bir şey değil. Ancak bu düşüş, özellikle Google'ın Chrome'daki üçüncü taraf çerezlerini resmi olarak küçültmeye başlamasından bu yana 2024'te hızlanıyor.
Pek çok kişi “çerezsiz” geleceğin reklam teknolojisi sektörü için ciddi bir tehdit olduğunu düşünüyor ancak aslında bu aynı zamanda büyük bir fırsat. Bir düşünün: birdenbire her DSP aynı başlangıç çizgisine dönüyor ve yarışı yeniden koşmak zorunda kalıyor. Kim kazanacak?
Çerezsiz dünyada DSP'lerin kazanabilmesi için iki şeyi çözmeleri gerekecek. Birincisi temel teknolojiler: birinci taraf verilerini toplama, birleştirilmiş kimlikler (Unified ID) ve Google Privacy Sandbox (özel korumalı alan)’ın benimsenmesi.
İkincisi ve daha önemlisiyse, çerez verilerine dayanmadan hassas hedeflemeye olanak tanıyan güçlü makine öğrenimi (ML) sistemlerine sahip olmaları gerekliliği.
Yandex'in işletmelerin “çerezsiz strateji”sini en üst düzeye çıkaracak bir çözümü zaten var. Yandex Metrica'nın Gelişmiş Eşleştirme aracı, işletmelerin dönüşümlerle ilgili veri toplamasını sağlıyor. Bu, reklam kampanyalarının etkinliğinin artmasına ve tarayıcıları üçüncü taraf çerezlerini sınırlasa bile kullanıcı davranışları hakkında daha fazla bilgi edinilmesine yardımcı oluyor.
2. İçeriğe bağlı hedeflemenin rönesansı
Gizliliğin ön planda olduğu bağlamsal hedefleme, bu sene rönesans yaşayacak. Bir sayfanın içeriğiyle alakalarına göre hangi reklamların gösterileceğini seçmeye yönelik bu bilindik stratejide bir artış olacağını ön görüyoruz. İçeriksel reklamcılık böylece kişisel kullanıcı verilerine dayanmadan reklamın alaka düzeyini artıracak. Reklamcılığın temellerine bu dönüş, daha çok değil, daha akıllıca çalışmakla ilgili olacak.
Bağlam, sonuçları çeşitli bağlam sinyallerine göre uyarlayan modern arama motorlarında da esastır. Böylece, arama motorlarına sahip olan ve dolayısıyla küresel internet kullanımını günlük olarak izleyebilen şirketler, içeriğe dayalı hedefleme oyununda otomatik olarak bir adım öne çıkacak.
3. Akıllı yapay zekâ, yapay zeka araştırması anlamına gelecek
AdTech'te yapay zeka kullanımı hızla artıyor ve reklam öğeleri oluşturmak için kullanılan YandexART gibi üretken yapay zeka araçları her geçen gün gelişiyor.
Ancak tüm reklam platformları üretken yapay zekanın (GenAI), gerçek zamanlı teklif vermede kullanılamayacak kadar pahalı olması sorunuyla karşı karşıya. Şimdilik oyunun adı “GenAI ile denemeler” ve araştırmaya yatırım yapan şirketler ileride bunun faydalarını görecek.
Yandex'in yapay zeka alanındaki araştırmaları, yakın zamanda Epoch'un bizi yapay zeka gelişimine en çok katkıda bulunan 20 kurumsal şirket arasında göstermesine önayak oldu. Yalnızca 2023 yılında, tablo şeklinde (tabular) derin öğrenmeden grafik makine öğrenimine kadar yapay zeka konularıyla ilgili 17 yayın yayımladık.
Araştırmanın ötesinde, yapay zeka ve makine öğreniminden yalnızca işletmeler ve kullanıcılar için somut değer katacak şekilde yararlanmaya kararlıyız. Örneğin tahmine dayalı LTV (yaşam boyu değer) modelimiz, uygulama kullanıcılarının gelecekteki davranışlarını ve zaman içinde ne kadar değerli olabileceklerini tahmin etmenize olanak tanıyan bir makine öğrenimi (ML) modeli.
Yandex Ads Ecomm+ kampanyalarında da makine öğrenimi algoritmalarımızı, ilk tıklamaları ve dönüşümleri bekleyecek şekilde değil, mevcut verilere dayanarak gelecekteki dönüşümleri anında ve doğru bir şekilde tahmin edecek şekilde eğittik.
4. Sonuç Garantili Platformlar Liderliği Ele Alıyor
Yüksek küresel enflasyon reklam açık artırma fiyatlarının da artmasına neden oluyor ve gelen her satın alma işlemi giderek daha az marj bırakıyor. Bu da reklam verenlerin zaten sınırlı olan reklam bütçelerinin israf olması konusunda daha fazla endişelenmelerine yol açıyor. Bu ortamda sonuçları garanti edebilen platformlar daha hızlı büyüyecek.
İşlem Başına Maliyet (CPA) ve Reklam Harcamalarından Elde Edilen Gelir (ROAS) tabanlı stratejiler harika ancak riskleri bulunuyor. Yine de bu stratejilerden herhangi birini sonuç başına ödeme ücret yapısıyla desteklediğinizde, reklam bütçenizin boşa harcanmayacağından emin olabilirsiniz. 2024'teki sıkı bütçelerin "sonuç garantili" DSP'lere yöneleceğini tahmin ediyoruz.
E-ticarette sektöründeyseniz ve sonuç başına ödeme reklam kampanyaları yapmak istiyorsanız Ecomm+ kampanyalarımızı deneyin. CPA veya ROAS için optimize edilmiş performans banner kampanyalarımız yalnızca dönüşüm elde ettiğinizde ücret alır, böylece işinizi risksiz bir şekilde büyütmenize yardımcı olur.
5. Yeni lüks: insan dokunuşu
2023'te B2B şirketlerinin %58'i müşteri hizmetleri için yapay zeka sohbet robotları kullandı. Fakat biz yapay zeka, müşteriye iletişimi rollerini üstlenmeye devam ettikçe, kişiselleştirme ve gerçek insan müşteri hizmetlerine olan talebin artacağını tahmin ediyoruz.
Halkla ilişkiler kabuslarına neden olan yoldan çıkmış chatbot’lar olmadan bile, ihtiyaç duyduğunuzda insan empatisinin ve ürün bilgisinin üzerine çıkmak hiç kolay değil. Yapay zekanın teknik konularla ilgilenmesiyle, telefonun, e-postanın veya LinkedIn postunun diğer ucundaki insanlarla gerçek bağlantılar kurmak için daha yaratıcı ve empatik yollar bulacak kadar özgürleşeceğimizi umalım.
6. Perakende mecrası devrimi
Perakende mecraları yükselişte ve bu yıl da bazı kişiler bunu arama ve sosyal medyadan sonra üçüncü devrim olarak adlandırıyor. Perakendecilerin çevrimiçi pazaryerlerinde reklam alanı sunduğu bu trend, reklam verenleri tüketicilerle satın alma noktasında buluşturuyor.
%64 gibi etkileyici bir oranda kullanıcı, 2023 yılında ürün aramaya perakende sitelerinde başladı. Reklam verenlerin de kararlarında bu gerçekliği dikkate aldığını görüyoruz. Aslında küresel perakende mecralarındaki reklam harcamalarının 2024 yılı sonuna kadar 136 milyar ABD dolarına ulaşacağı tahmin ediliyor.
Bu yıl gelişmekte olan pazarlara dikkat edin. Piyasaya daha fazla reklamveren bütçesi dahil oldukça, Temu ve Shein gibi yeni rakiplerle karşılaşmamız muhtemel.
Sonuç:
Özetlemek gerekirse 2024’nin bu ilk aylarını geride bırakırken, reklam teknolojileri sektörü bir dönüşümün, daha doğrusu birden fazla dönüşümün eşiğinde bulunurken reklamverenlerin kararlarında bu altı önemli trendi göz önünde bulundurmalarını öneriyoruz:
- Üçüncü taraf çerezlerinden birinci taraf verilerine geçiş
- İçeriğe dayalı hedeflemenin geri dönüşü
- Reklam oluşturma ve hedeflemede yapay zeka ve makine öğreniminin amansız yükselişi
- Müşteri hizmetlerinde insan dokunuşunun artan değeri
- Perakende mecralarının büyümesi
- Sonuç garantili reklam platformlarına odak
Bu trendler, gizlilik konusunda daha bilinçli ve etkili reklam stratejilerine doğru bir paradigma değişiminin sinyalini veriyor. Bu değişikliklere uyum sağlayan reklam verenler bu yıl yalnızca daha fazla kazanmakla kalmayacak, aynı zamanda hedef kitleleriyle daha kalıcı bağlantılar kuracak. AdTech'in geleceği dinamik ve zorludur, ama gelişmeye hazır olanlar için de büyüme fırsatlarıyla dolu!