Titan'ın enkaz parçaları ilk kez görüldü: Enkazda 'insan kalıntıları' bulundu

Titan'la ilgili daha önceki haberler şöyleydi...

TİTAN'LA İLGİLİ 5 SORU

1-Titan için şimdi sırada ne var?

Çok uluslu kurtarma çabası, uzaktan kumandalı bir aracın okyanus tabanında ölümcül patlamanın enkazını aramasıyla artık bir kurtarma görevine dönüştü. Yalnızca bir uzaktan kumandalı araç, Titanik'in enkaz alanın ulaşmayı başardı: Pelajik Araştırma Hizmetleri tarafından işletilen Odysseus 6. ABD Sahil Güvenliğine göre, Odysseus 6 Perşembe günü Titanik'in pruvasından yaklaşık 500 metre uzakta Titan'ın enkaz parçalarını buldu. Kumandalı araç Titan'dan toplam "beş farklı büyük enkaz parçası" tespit etti.  Yetkililer enkaz alanının haritasını çıkarmak için çalışıyor. 2005'te Titanik keşif gezisine katılan Underwater Forensic Investigators'ın CEO'su Tom Maddox şimdi enkaz parçalarından neler olduğunu anlaşılmaya çalışılacağını söylüyor. Enkaz parçalarının hala "biraz yüzer" olabileceğini ve okyanus akıntıları tarafından daha uzağa taşınabileceğini belirten Maddox, "Yani şu anki büyük proje bu parçaları toplamaya çalışmak. Onları işaretleyecekler, nerede olduklarını gösterecekler ve bu parçaların bulunduğu yerin haritasını çıkaracaklar" diyor. 

Pelagic Research Services'e göre Odysseus 6, Cuma günü bölgede ikinci bir göreve başladı. Şirket sözcüsü, aracın enkaz aramaya ve enkaz alanlarının haritasını çıkarmaya devam edeceğini söyledi. Diğer aşama ise farklı cihazlarla enkaz parçalarının çıkarılması.

2- Yolcuların cesetleri kurtarılabilir mi?

Titan patladığında beş yolcu gemideydi: Pakistanlı işadamı ve oğlu Shahzada ve Suleman Dawood; İngiliz işadamı Hamish Harding; Fransız dalgıç Paul-Henri Nargeolet; ve geminin pilotu ve geminin operatörü OceanGate Expeditions'ın CEO'su Stockton Rush.

ABD Sahil Güvenliğine göre, beşinin de denizaltındaki iç patlamada öldüğü tahmin ediliyor. Ancak herhangi bir cenazenin kurtarılıp kurtarılamayacağı belli değil. Sahil Güvenlik'ten Tuğamiral John Mauger, kalıntıların kurtarılması sorulduğunda şu an için umutlu bir cevabı olmadığını belirtti, okyanusun derinliklerindeki "inanılmaz derecede acımasız ortamı" ve bu kadar derindeki yoğun basıncı işaret etti.

CNN'e konuşan bir adli tıp uzmanı, patlamanın muhtemelen kurtarılabilir hiçbir kalıntı bırakmayacağını söyledi. Florida Uluslararası Üniversitesi'nden uzman Aileen Marty de "Orada insan dokusundan herhangi bir şey bulma ihtimalleri çok düşük" diyor.

3-Titan ne zaman patladı?

Sualtı aracının tam olarak ne zaman ve nerede patladığı kesin olarak belli değil. Mauger, Perşembe günü yaptığı açıklamada, "inanılmaz derecede karmaşık" felakette olayların belirli bir zaman çizelgesini oluşturmanın zaman alacağını söyledi. Yolculuk 16 Haziran'da Kanada'nın Newfoundland kentinden Titan'ın destek gemisi Polar Prince ile başladı. Gemi, Titan yolcularını Newfoundland sahilinin yaklaşık 350 mil açığındaki Titanik enkazının bulunduğu yere götürdü. 18 Haziran Pazar günü, beş yolcu, yüzeyde kalan destek gemisinden fırlatılan dalgıçta Titanik'e alçalmaya başladı.

Polar Prince'in ortak sahibi Miawpukek Maritime Horizon Services'e göre dalışa sabah 09.00 civarında başladılar ve akşam 18:10'da yeniden yüzeye çıkmaları bekleniyordu. Ancak grup yüzeyle en son 11:47'de iletişim kurdu. Maritime Horizon'a göre yetkililere 18:35'te haber verildi ve kurtarma operasyonları başladı.

Aslında ABD donanması pazar günü, Titan'la iletişimin kesildiği saatlerde bir iç patlama ile "tutarlı" bir ses tespit etti ancak bunun "kesin olmadığına" karar verildi. Yetkililer, geminin hala sağlam ve içindekilerin hayatta olabileceği umuduyla denizaltını aradı.

Salı günü, yetkililer su altında "vurma sesleri" tespit ettiler ve bu, 96 saatlik oksijenle donatılmış denizaltının hala sağlam ve yolcularının hayatta olabileceğine dair umutları ateşledi. Ancak Perşembe öğleden sonra, yetkililer denizaltının patladığını belirlediler ve bu vurma sesleriyle enkaz arasında bir bağlantı olmadığını söylediler.

4- Olayı kim araştıracak?

Hem ABD hem de Kanada'daki yetkililer olayla ilgili soruşturma başlattıklarını duyurdu. Bir ABD Sahil Güvenlik yetkilisi Perşembe günü yaptığı açıklamada, yetkililerin patlamanın uluslararası sularda gerçekleşmesinden bu yana bir soruşturmanın nasıl gelişeceğini tartıştığını söyledi. Uzmanlar, herhangi bir soruşturmanın Titan'ın tasarımını, onu inşa etmek için kullanılan malzemeleri ve Rush ile OceanGate'in ölümcül felaketteki rolünü inceleyecek.

5- OceanGate için sırada ne var?

Titanik turlarını yolcu başına 250.000 dolara satan şirket, eleştirilere yabancı değil. Geçtiğimiz yıllarda, en az iki OceanGate çalışanı, Titan'ın karbon fiber gövdesiyle ilgili endişelerini dile getirmişti. Marine Technology Society'nin insanlı su altı araçları komitesi başkanı William Kohnen, CNN Friday'e verdiği demeçte, kendi endişelerini CEO Rush'a dile getirdiğini ve geminin benzersiz karbon fiber gövdesinin "ekstra özel ilgi" gerektirdiğini söyledi. Bir dalgıç topluluğunun Rush'a çok hızlı hareket ettiği ve güvenlik düzenlemelerini göz ardı ettiği için uyarı mektubu gönderdiğini anlattı.

OceanGate'in felaketten sonra faaliyetlerine devam edip etmeyeceği belli değil. Mahkeme kayıtlarına göre OceanGate, son yıllarda seferlerin iptalini veya gecikmelerini zorunlu kılan bir dizi mekanik sorun ve sert hava koşullarıyla karşı karşıya kaldı. 2019 tarihli bir blog gönderisinde şirket, gemisini herhangi bir güvenlik kuruluşu tarafından "sınıflandırılmama" veya sertifikalandırmama tercihini savundu.

Ek olarak, gemi uluslararası sularda çalışarak ulusal düzenlemeleri aşmıştı. Şirketin kurucusu ve CEO'su ve patlamada hayatını kaybeden yolculardan biri olan Rush, daha önce yenilik peşinde koşarak kuralları yıkmakla ilgili açıklamalarda bulunmuştu.

Rush, gazeteci David Pogue'a geçen yıl verdiği bir röportajda , "Bir noktada güvenlik tamamen israftır" demişti. Yani, sadece güvende olmak istiyorsan, yataktan kalkma. Arabana binme. Hiçbir şey yapma.”

Forum